Minder storingen stroom in 2004

Nederlandse huishoudens zaten in 2004 minder vaak zonder elektriciteit dan in 2003. Dat maakte de brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland (Energiened) vanochtend bekend. Klanten hadden in 2004 gemiddeld 24 minuten geen stroom. Een jaar eerder was dit nog een half uur.

Vorig jaar vonden in totaal 16.436 stroomonderbrekingen plaats, die ieder gemiddeld 145 klanten troffen. De gemiddelde storing duurde 75 minuten. Dit was 13 minuten korter dan in 2003; toen waren er vier zeer grote onderbrekingen die het gemiddelde omhoog brachten. Vorig jaar vonden slechts twee grote storingen plaats, die beide kleiner waren dan die uit 2003.

Het lagere aantal `zeer grote' storingen, gedefinieerd als een storing van minstens 50 minuten die 50.000 klanten treft, had de grootste invloed op de verhoogde betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet. Volgens een woordvoerder van Energiened kan een grote storing zo vijf minuten van de storingstijd per klant – dit jaar 24 minuten – voor zijn rekening nemen. Grote storingen vinden plaats door toeval. De woordvoerder: ,,Als er dit jaar een paar grote storingen waren geweest, was de storingsduur net zo hoog geweest als in voorgaande jaren.'' Een andere belangrijke oorzaak voor storingen is het voorkomen van graafwerkzaamheden.

Verder hebben energiebedrijven maatregelen genomen om hun betrouwbaarheid te vergroten. Zo hebben monteurs tegenwoordig vaker een net- en een routekaart, waardoor ze bij een storing sneller ter plaatse zijn.

In de toekomst worden de tarieven van de energiebedrijven deels bepaald door hun betrouwbaarheid. Als een bepaald storingscriterium wordt overschreden, moet het bedrijf de tarieven met 5 procent verlagen. Omgekeerd mogen betrouwbare bedrijven hun prijzen met eenzelfde percentage laten stijgen.

Energiened publiceerde voor het eerst ook het aantal gasonderbrekingen. In 2004 vonden er 13.559 plaats. In tegenstelling tot elektriciteitsstoringen, treffen gasonderbrekingen vaak slechts een persoon. Op basis van de cijfers voor 2004, maakt een op de drie klanten in zijn leven een gasstoring mee.