KPN en kabelaars op ramkoers om klant

KPN en kabelbedrijven als UPC bewegen zich steeds meer op elkaars terrein. Bundeling van diensten is het wapen om de huiskamer te veroveren.

De website van de Noord-Hollandse kabelexploitant Multikabel spreekt klare taal. ,,Wilt u ook telefonie met internet combineren en profiteren?'' Wie `nee' aanklikt, wordt meteen om de oren geslagen. ,,Dan mist u ook: Korting op telefonie. Korting op internet. Gratis bellen met telefonieabonnees van Multikabel.''

Multikabel lanceerde een paar weken geleden een zogeheten bundelaanbod. Wie behalve het gebruikelijke televisie- en radiopakket eveneens snel internet en telefonie afneemt, bespaart volgens het bedrijf 100 euro per jaar. Maar dat is niet het enige voordeel. Wie bijvoorbeeld zijn vaste telefonie bij KPN afneemt, zijn snelle internetverbinding bij pakweg Wanadoo en zijn kabeltelevisie bij Multikabel heeft ook drie rekeningen en als het tegenzit met drie verschillende helpdesks te maken. Rompslomp die met één aanbieder te voorkomen is.

Bundeling is het nieuwe sleutelwoord van de telecomaanbieders. Elk bedrijf uit de sector werkt aan één loket voor alle telecomdiensten, gedreven door de behoefte van de consument. De sector noemt het zelf de battle of the bundle. Uit onderzoek onder 7.000 mensen in acht Europese landen waaronder Nederland, verricht in opdracht van adviesbureau McKinsey, blijkt dat vier van de vijf consumenten hun telecomdiensten het liefst bij één aanbieder kopen. Het voordeel voor de telecombedrijven is dat zij de omzet per klant sterk kunnen verhogen.

De wens tot bundeling verscherpt de concurrentie enorm. KPN maakte gisteren bekend alle kaarten op snel internet te zetten. Vorig jaar al stapte het concern in de digitale televisie- en radiozender Digitenne, om naast vaste telefonie, mobiele telefonie en internet ook televisie aan te bieden, een terrein waar de kabelexploitanten vanouds domineren. Vervolgens vroeg KPN aan telecomtoezichthouder Opta toegang tot de kabel, om zelf programma's te gaan uitzenden. De kabelexploitanten – UPC, Casema, Essent en Multikabel zijn de grootste vier – waren op z'n zachtst gezegd not amused en verhevigden hun inspanningen qua vaste telefonie en snel internet. Nu hebben ze ook plannen voor mobiele telefonie, terwijl KPN de afgelopen tien weken circa 25.000 abonnees voor digitale televisie heeft geworven.

Nu de kabelaars en KPN binnenkort exact hetzelfde palet aan diensten aanbieden, zal de strijd tussen deze twee kemphanen dit jaar losbarsten. Bundeling van de telecomdiensten speelt daarin een cruciale rol. De 100 euro korting die bijvoorbeeld Multikabel belooft, moet nieuwe klanten over de streep trekken. Klanten die nu nog bij andere telecombedrijven zitten. Of, zoals voorzitter Rob van Esch van de koepelorganisatie van kabelaars Vecai stelt: ,,Dit jaar is het jaar van de waarheid. Het is vóór de kabel en tégen KPN, of andersom.'' De consument is waarschijnlijk de winnaar, omdat de aanbieders vooral op prijs concurreren.

De kabelaars en KPN komen uit verschillende posities. Kabelexploitanten zijn van oudsher regionele spelers, terwijl KPN een nationale speler is. ,,Als nationale speler kan KPN veel meer dan wij marketingpower ontwikkelen om gebundelde diensten in de markt te zetten. Wij zijn gebonden aan regio's'', zegt Casema-directeur Jos Molenkamp.

[Vervolg TELECOM: pagina 19]

TELECOM

'Bundeling is voor luie marketeers'

[vervolg van pagina 17]

Niet voor niets hoopt Molenkamp op bijvoorbeeld een fusie van UPC, Essent en zijn eigen Casema. Maar daar zitten nog talloze haken en ogen aan, met name op het terrein van mededinging. Fusiegesprekken zijn er daarom volgens Molenkamp niet. Maar ook KPN heeft een achterstand.

Het bedrijf is met vaste telefonie een dominante marktmacht. Dat beperkt de oud-monopolist in zijn bewegingsvrijheid om gebundelde diensten aan te bieden. KPN kan niet stunten met de prijzen van vaste telefonie, omdat het bedrijf door telecomtoezichthouder Opta wordt gehouden aan bepaalde tarieven. De korting moet daarom bij een van de andere diensten van de bundel vandaan komen. Het is de reden waarom KPN nog altijd geen internetbellen (voip) aanbiedt, terwijl bijvoorbeeld UPC dat al wel doet.

Een uitweg is om niet alleen telecomdiensten te bundelen, maar ook mediadiensten. Dat is wat telecombedrijf Versatel gaat doen. Versatel sleepte vorig jaar voor 30 miljoen euro per jaar de live-televisierechten binnen van de eredivisiewedstrijden voetbal. Nu biedt het bedrijf snel internet aan inclusief, met ingang van augustus, de beelden van de voetbalwedstrijden, dat is digitale televisie via adsl. Hiermee is een telecomdienst gekoppeld aan een mediadienst. KPN doet iets soortgelijks door vaste telefonie te bundelen met digitale televisie (Digitenne) van KPN.

Bundeling heeft ook een keerzijde, stelt adviseur Hendrik Rood van telecomadviesbureau Stratix. Het bindt gebruikers aan een pakket van diensten waaruit het moeilijk ontsnappen is. Wat gebeurt er wanneer iemand vier diensten afneemt (mobiel, vast, televisie en internet) en deze persoon na verloop van tijd ontevreden is over de mobiele telefonie en daarom wil overstappen naar een andere mobiele aanbieder? ,,Kan dat zomaar of moet je alle diensten dan opzeggen?'' vraagt Rood zich af. ,,En als je één dienst opzegt, wat gebeurt er dan met de korting? Als die verdwijnt is de bundeling als geheel niet meer aanlokkelijk.''

Rood stelt dat bundeling leidt tot een formule waar niemand helemaal tevreden mee is. Of het combineren van diensten inderdaad de sleutel is tot het winnen van marktaandeel, betwijfelt hij. ,,Bundeling is voor luie marketeers.''