Keuze uitvoerder Galileo uitgesteld

De Europese Unie heeft gisteren de keuze voor een exploitant van het Galileo-project voor satellietnavigatie onverwachts uitgesteld. Tot uitstel is besloten, omdat de kwaliteit van de biedingen van de twee nog overgebleven Europese consortia zeer dicht bij elkaar liggen.

De Galileo Joint Undertaking (GJU), een speciaal opgerichte publieke onderneming die verantwoordelijk is voor de keuze, wil nog drie maanden de tijd nemen voor gelijktijdige onderhandelingen met beide consortia. Het gaat om Euroly (met onder meer het Franse Alcatal, het Spaanse Hispasat en het Italiaanse Finmecanica) en iNavSat (met onder meer het Frans-Duitse EADS, het Franse Thales en het Britse Inmarsat). Bij iNavSat zijn ook het Nederlandse Arcadis en ING betrokken.

Bestuurder Marchlewski van GJU zei gisteren dat er ,,nul verschil'' was tussen beide biedingen. Hij sprak tegen dat het uitstel te maken zou hebben met politieke druk. De betrokken bedrijven toonden zich gisteren verrast door het uitstel. Een woordvoerder van EADS waarschuwde voor het risico van kostenstijgingen als gevolg van het uitstel. Volgens eurocommissaris Barrot (Transport) zullen de gelijktijdige onderhandelingen met de beide consortia het mogelijk maken ,,de voorstellen te verbeteren, ten voordele van het Galileo-project''. De kwaliteit van de beide biedingen tonen volgens hem nog eens aan dat Galileo commercieel haalbaar is.

Galileo moet de tegenhanger worden van het Amerikaanse satellietnavigatiesysteem GPS. Het is een initiatief van de Europese Commissie in samenwerking met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Vanaf 2006 moeten zo'n dertig satellieten in de ruimte worden gebracht. Met de ontplooiingsfase (2006-2007) is 2,1 miljard euro gemoeid, waarvan 1,4 miljard voor rekening komt van particuliere bedrijven. Het systeem moet vanaf 2008 volledig operationeel zijn.

De Europese Commissie voorziet een grote wereldmarkt van 300 miljard euro in 2020 voor Galileo, dat preciezer en geavanceerder is dan GPS, met toepassingen in transport, logistiek, landbouw, telecommunicatie en visserij. Andere landen, waaronder China, hebben akkoorden gesloten om aan Galileo mee te doen.