Een optimistische luchtvaartexpert

Tot 1989 werkte hij veertien jaar bij het inmiddels failliete Fokker, waar hij eindigde als hoofd van het programmabureau voor de Fokker 100. Een functie waar de hele coördinatie van de bouw van de Fokker 100 onder viel. Van het contact met de Noord-Ierse leverancier van de vleugels Shorts tot de motorenleverancier Rolls-Royce en de rompenbouwer en latere eigenaar van Fokker Dasa.

Daarvoor bekleedde Rob Spaans (56) een zware logistieke functie bij Fokker. Hij maakte zich vaardigheden eigen die goed van pas kwamen toen hij in 1989 ging werken voor het Amerikaanse Cascade, dat onderdelen voor vorkheftrucks maakt. Daar leidde de aan de TU in Delft afgestudeerde Spaans (werktuigbouw met als specialisme meet- en regeltechniek) tien jaar lang 2.300 werknemers. Daarna stapte Spaans over naar logistiek dienstverlener Exel, waar hij opklom tot vice-president voor de Benelux.

In de wereld van de logistiek kwam Spaans in aanraking met Sjoerd Vollebregt, de Olympisch zeiler die zich via tankopslagbedrijf Van Ommeren had gespecialiseerd in het saneren en verkopen van bedrijven. In die hoedanigheid werd Vollebregt door technisch conglomeraat Stork drie jaar geleden gevraagd de naar de Nederlandse Spoorwegen vertrokken Aad Veenman op te volgen.

In de benoeming van Vollebregt bij Stork past derhalve naadloos de terugkeer van Rob Spaans naar zijn oude broodheer Fokker. Vollebregt was voor Stork Aerospace op zoek naar een expert die zowel verstand heeft van logistiek als de luchtvaartindustrie en een man die hij kan vertrouwen. Spaans voldoet volledig aan dat profiel en lijkt daarom de directeur die bij uitstek geschikt is voor Stork Aerospace.

Spaans is gisteren begonnen als nieuwe directeur van Stork Aerospace als opvolger van Kees de Koning. Stork heeft in 1997 de niet failliete bedrijven van Fokker gekocht en heeft daaraan een aardige activiteit overgehouden. Stork Aerospace verricht het onderhoud voor de nog steeds rondvliegende Fokker-toestellen maar maakt ook componenten voor vliegtuigen en heeft grote klanten als Boeing, Dassault en Airbus, waarvoor Stork onder meer het revolutionaire lichtgewicht glare maakt: aan elkaar gelijmde laagjes aluminium en glasvezel. Dankzij glare ontstaat een gewichtsbesparing die de superjumbo A380 in staat stelt op te stijgen.

Spaans wordt bij Stork Aerospace de baas over een bedrijf met 3.200 medewerkers dat in 2004 een omzet boekte van 495 miljoen euro op een totale omzet van Stork van 1,8 miljard.

Opmerkelijk is dat het samen met de TU Delft ontwikkelde glare – waar Stork Aerospace licentie op heeft – een van de redenen is dat Spaans heeft besloten de overstap te maken naar Stork Aerospace.

,,Ik denk dat glare ook in de toekomst het bedrijf nog vele mogelijkheden biedt'', zegt Spaans die het aardige van de ontwikkeling van Stork Aerospace vindt dat ,,het bedrijf meer klanten heeft dan Fokker indertijd''.

Spaans zegt zorgvuldig te hebben nagedacht over Stork Aerospace, maar vindt de vergelijking met het inmiddels failliete Fokker op één punt mank gaan. ,,Fokker was een bouwer van vliegtuigen, die beschikte over een aantal specifieke toeleveranciers. Het zelf ontwerpen, bouwen en certificeren van vliegtuigen vereist miljarden investeringen met alle gevaarlijke consequenties van dien. Stork Aerospace is een grote speler als toeleverancier van vliegtuigbouwers. Het maken van componenten voor vliegtuigen is ook financieel een stuk minder drastisch dan het bouwen van vliegtuigen. Ik denk daarom dat Stork Aerospace een heel aardig bedrijf is.''

Wat is Rob Spaans eigenlijk voor man? Vroegere collega's van hem bij Fokker, onder wie Gert-Jan Kroon en Bernard Dijkhuizen, die beiden betrokken waren bij de Fokker 100 en het trauma van het faillissement nauwelijks lijken te hebben verwerkt, willen er weinig over kwijt. ,,Spaans is een enthousiaste man die ook in de tijd dat Fokker het moeilijk had de moed erin hield. Een goeie vent waar Stork wat aan heeft'', is de algemene dooddoener van het duo.

Dave Bebelaar, de laatste jaren bij Fokker werkzaam als directeur after sales, is wat specifieker. ,,Ik heb Spaans alleen maar op afstand meegemaakt maar wat is blijven hangen is dat hij er zowel fysiek als qua daden voor gáát. Het was ook een prettige vent in de omgang. Iemand die optimisme uitstraalde. En dat kon Fokker in zijn nadagen wel gebruiken.''