KPN: 8.000 banen weg bij vaste net

Telecombedrijf KPN schrapt de komende vijf jaar maximaal 8.000 banen, met name bij het onderdeel vaste telefonie. Het bedrijf wil gedwongen ontslagen zo veel mogelijk voorkomen.

Dat zei bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers van KPN. De banenreductie moet leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 850 miljoen euro.

KPN snijdt al jaren in het personeelsbestand. In 2001 werkten er nog 49.000 mensen, nu zijn het er 28.000. Er verdwenen al eerder duizenden banen bij het onderdeel vaste telefonie. Ook stootte KPN een aantal dochters en deelnemingen af, waaronder de telefoongidsen.

KPN raakte in 2001 in acute financiële nood. De in november dat jaar aangetreden Scheepbouwer voerde daarop een ingrijpende reorganisatie en een schuldsanering door, waarna KPN in 2003 weer winstgevend werd.

KPN schrapt opnieuw banen bij het onderdeel vaste telefonie omdat steeds minder abonnees in de toekomst gebruik zullen maken van het vaste net. Steeds meer mensen zullen overstappen op mobiele telefonie en bellen via internet. Dat blijkt ook uit de cijfers: de omzet van KPN uit vaste telefonie daalde vorig jaar met 6,5 procent tot 7,2 miljard euro, die uit mobiele telefonie steeg met 6,2 procent tot 5,2 miljard.

KPN boekte vorig jaar een nettowinst van 1,5 miljard euro. In 2003 kwam de winst nog uit op 2,7 miljard, maar toen had KPN een eenmalige belastingmeevaller van 1,1 miljard. Als die buiten beschouwing blijft, daalde de winst met ruim 8 procent. De omzet daalde met 1 procent tot 11,7 miljard.

Binnen de vaste telefonie, waar ook ADSL-internetaansluitingen onder vallen, ziet KPN een verschuiving van de omzet van telefonie naar internettoegang. Het aantal ADSL-abonnees verdubbelde in een jaar tot bijna 1,4 miljoen.

KPN wil in 2005 internettelefonie op de markt brengen. Telefoneren via internet is volgens KPN ,,eenvoudiger en goedkoper'', waardoor de kosten omlaag kunnen en KPN zijn diensten met minder mensen kan leveren.

ANALYSE: pagina 11