Het beeld

Waar zie je vandaag de dag nog een familie in ademloze spanning rond de radio zitten? Gisternacht, zo liet Man bijt hond (NCRV) zien, ten huize van de zus van voormalig wereldkampioen kickboksen Lucia Rijker. Met een fles champagne onder handbereik luisterden ze naar het verslag op Radio 1 van de Oscaruitreiking, en inderdaad wonnen de door Lucia getrainde Hilary Swank én de film waar de Nederlandse een kleine rol in speelde, Clint Eastwoods Million Dollar Baby.

Er waren jaren dat het prijzengala op wel twee of drie televisiezenders tegelijk rechtstreeks te volgen was. In ieder geval kon je de volgende avond kiezen in welke taalversie je de lange samenvatting van de belangrijkste onderdelen wenste te volgen.

Dit jaar hadden slechts de journaals flitsen, en gespecialiseerde programma's als RTL Boulevard en Film 2005 (BBC1) een paar minuten beeldmateriaal, en dat was het. De radio liet 's nachts twee filmkenners in Hilversum een live-verslag doen, terwijl ze keken naar een van de obscure (betaal)zenders – CineNova, het Duitse Pro7 – die wel het Amerikaanse televisieprogramma rechtstreeks doorgaven.

De hoogmis van de beeldcultuur valt merkwaardigerwijs in Europa het best via de radio te volgen. De etherschaarste was toch een zaak van het verleden, en in ons globale dorp valt elke gebeurtenis toch direct in elke huiskamer te zien? Zelfs internet biedt in dit geval geen uitkomst.

De reden is louter kortzichtige hebzucht van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS). Die vraagt, naar verluidt, zulke enorme bedragen voor de uitzendrechten dat de internationale belangstelling snel taant. Maar ook in Amerika nam de kijkdichtheid elk jaar af; presentator Chris Rock grapte al tevoren dat heteroseksuele mannen heus niet ruim drie uur naar een prijzengala kijken. Het dit jaar drastisch ingekorte en geminimaliseerde programma trok voor het eerst weer méér kijkers (70 miljoen). Misschien moet Hollywood, met zijn grote exportbelangen, de buitenlandse televisiezenders gaan sponsoren of de AMPAS een lesje leren in public relations.

Clints moeder lijkt de icoon van de 77ste Oscars. De op de tweede rij zwaaiende Ruth Eastwood (96), ook al aanwezig toen hij in 1993 won, werd door haar 74-jarige zoon bedankt voor haar genen.

Plaatjes van hoogbejaarden berusten vaak op een verborgen agenda. Gisteren bleken personeelsleden van een verpleeghuis in Brunssum met hun telefoon foto's te hebben gemaakt van demente patiënten, volgens sommigen `naakt', volgens anderen `halfnaakt'. De fotografen hadden die plaatjes aan elkaar laten zien, maar de directie deelde mee dat ze inmiddels zijn `gewist'. Familieleden overwegen een aanklacht bij justitie in te dienen tegen de reeds ontslagen verzorgers. Juridisch lastig strafbaar, een niet-gepubliceerde, gewiste digitale foto. Het lijkt meer een ethische kwestie, waarom die Brunssumse foto's bejaardenporno zouden zijn, en de door haar dochter gemaakte, bij wijze van aanklacht door Nova vertoonde video van een moeder met doorligplekken wél deugt.