Agressief KPN opent de aanval

De doorbraak van snel internet dwingt telecombedrijf KPN tot radicale ingrepen. Het bedrijf gaat miljarden investeren, maar ook duizenden banen schrappen.

Niet eerder was de toon van KPN zo fel. Alsof de oorlog is begonnen in de Nederlandse telecomsector. En alsof een generaal zijn troepen verordonneert tot maximale inzet.

,,We gaan de aanval openen op de markt voor nieuwe communicatiediensten'', verklaarde KPN-topman Ad Scheepbouwer vanmorgen tijdens een toelichting op de jaarcijfers. ,,We gaan de traditionele diensten verdedigen.'' En ten slotte ,,we gaan een kostenstructuur verwezenlijken die ongeevenaard is''.

Voor Scheepbouwer is het glashelder. Het jaar 2005 wordt een omslagjaar, een jaar waarin de Nederlandse telecommarkt structureel zal veranderen. Een jaar waarin snel internet doorbreekt bij het grote publiek – met grote consequenties. Televisie via internet, bellen via internet, videobellen via internet – het gaat er volgens Scheepbouwer allemaal eerder komen dan menigeen verwacht. En KPN wil in deze nieuwe diensten een leidende positie zien te verwerven.

Makkelijk is dat niet. Volgens Scheepbouwer is de Nederlandse telecommarkt de meest concurrerende van heel Europa.

,,Wij hebben hier vijf mobiele aanbieders, vijf dsl-netwerken, een land dat praktisch geheel is bekabeld en de hoogste penetratie van snel internet van Europa. Dat zie je nergens.''

Bovendien zijn alle concurrenten van KPN, zoals Versatel, Tiscali en UPC, bezig met de samenstelling van een breed pallet aan telecomdiensten. Allemaal bieden ze bellen, internetten en televisiekijken aan. In een dergelijk concurrerend klimaat moet KPN daarom volgens Scheepbouwer offers brengen.

Het concern maakte vanmorgen bekend de komende vijf jaar circa 8.000 banen te schrappen, voornamelijk bij het vaste net. Dat moet vanaf 2010 leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 850 miljoen euro. ,,Wij zijn het meest efficiënte telecombedrijf van Europa, en dat willen we graag zo houden'', zei Scheepbouwer. De sanering onder het personeel is mogelijk omdat de nieuwe internettechnologie het onderhoud aan onder meer telefooncentrales veel makkelijker maakt.

Om de leidende positie in nieuwe diensten te bemachtigen moet KPN daarnaast fors investeren. Verreweg de grootste investering gaat naar het geschikt maken van het huidige netwerk voor hogesnelheidsinternet. KPN verwacht daar de komende jaren 1 tot 2 miljard euro voor uit te trekken, afhankelijk van de uitkomst van enkele experimenten met hogesnelheidsinternet. Het gaat om het installeren van apparatuur in circa 30.000 wijkcentrales. Vanuit deze centrales loopt het laatste stukje koperkabel naar de woning.

Met dit netwerk komt een scala van nieuwe diensten binnen handbereik. Televisiekijken zonder een bibberend beeld op je laptop is dan geen probleem meer. Videobellen ook niet, desnoods met een mobiele telefoon. Dit jaar begint KPN met de introductie van het zogeheten adsl2-plus, een verbinding die nog eens aanzienlijk sneller is dan het huidige adsl.

Alle agressieve plannen ten spijt, zal de winstgevendheid van KPN de komende tijd dalen. Het vastetelefoonnet, de melkkoe van KPN, ziet elk kwartaal de omzet afnemen. En dat zal alleen maar sneller gaan nu KPN zelf inzet op internetbellen. Probleem is dat dit soort diensten minder winstgevend is dan het oude vertrouwde telefoontje. Wanneer de operationele winst dan ook weer zal groeien, wilde Scheepbouwer vanmorgen niet zeggen. ,,Dit is een moeilijke, erg dynamische markt.''