Reken maar dat een moslima geniet van haar lichaam

Komen moslima's wel aan hun trekken in de hemel? En waarom mogen ze niet meer mannen hebben?

Viktor Frölke spreekt met de maker van Umma & the City

De eerste aflevering van het webfeuilleton van Mohja Kahf, een Amerikaanse moslima, gaat over de vraag of er voor vrouwen in het paradijs ,,nog wat te neuken valt''. Mannen komen ruimschoots aan hun trekken in de hemel, denk aan de 72 maagden, maar vrouwen willen toch ook wel eens ,,een pik''?

In de tweede aflevering gaat een man, vernoemd naar de oude Iraanse schriftgeleerde Tabari, zich te buiten aan orale seks. ,,Zijn zwarte baard glinsterde'', schrijft Kahf. Nog een greep uit de behandelde thema's: een dertienjarig meisje dat masturbeert met een speelgoedkonijn, vrouwen die fantaseren over seks in de moskee en een hoerenloper die wil dat zijn vrouw eens over hem heen plast om hun seksleven een nieuwe impuls te geven. Umma & the City noemde Kahf haar verhalen (umma betekent moslimgemeenschap), een knipoog naar Sex & the City, de populaire tv-serie over vier seksueel actieve vrouwen in New York.

Fundamentalistische moslims in de Verenigde Staten waren not amused. ,,Dit is erg verontrustend, goedkoop en onprofessioneel'', schreef een lezer. ,,U zou er goed aan doen om berouw te tonen voor wat u heeft gedaan'', vond een ander. ,,Dit is ziek.'' En: ,,Wat wilt u hiermee bereiken? Laten zien dat onze vrouwen net zo grof kunnen zijn als niet-moslima's?''

Het bleef niet bij een discussie. In december werd de website die Kahfs verhalen publiceert, MuslimWakeUp, platgelegd door een groep die zich de Islamic Challenge Brigade noemt. De `besmeuring van de islam' moest stoppen. Kahf werd een `murtad' genoemd, een afvallige, wat neerkomt op een doodsbedreiging. Maar de Egyptisch-Amerikaanse oprichter van de website, Ahmed Nassef, liet zich niet uit het veld slaan. Een dag later was MuslimWakeUp weer online, tot groot genoegen van zijn duizenden, veelal progressieve fans.

,,Ze mogen me alles noemen, maar niet murtad'', zegt de 37-jarige Kahf, in een café in de buurt van New York. ,,Ik zie mezelf als een rasechte moslima. Van kinds af aan ben ik doordrenkt met het islamitische geloof.'' Trouwens, waar maakt men zich druk om? ,,Het is allemaal behoorlijk tam'', meent Kahf. ,,Wie mijn stukjes goed leest, ziet bovendien dat de brave meisjes winnen.''

Kahf, dochter van een bekende islamitische econoom, werd geboren in Syrië, maar groeide op in de VS. Ze heeft twee dochters van vijftien en tien en een zoontje van anderhalf. Ze woonde jarenlang in een islamitische buurt in New Jersey, maar geeft sinds kort colleges over erotiek in de moslimliteratuur in het zwaar christelijke Fayetteville, Arkansas. ,,De islam staat in veel opzichten positiever tegenover seks dan het christendom'', zegt ze. ,,De Koran staat masturbatie bijvoorbeeld toe. Seks is niet zondig, of louter bedoeld voor de voortplanting. De islam verbiedt het celibaat. Een mens is pas compleet in een seksuele relatie. Een vrouw mag scheiden van een man als die seksueel tekortschiet. Het recht op orgasme noemt een vriendin van mij dit.''

Over de westerse vooroordelen ten aanzien van hoofddoekjes en andere vormen van lichaamsbedekking kan Kahf zich enorm kwaad maken. ,,Een gesluierde moslima is geen non, ze wijst haar eigen seksualiteit niet af, ze loopt er alleen niet mee te koop. Reken maar dat ze thuis, als ze haar sluiers afdoet, van haar lichaam kan genieten.''

Hebben moslims dan ook meer plezier in bed dan niet-moslims? ,,Alleen in theorie'', zegt Kahf. ,,Dat is de paradox. Ik kan natuurlijk niet generaliseren, maar ik heb sterk het gevoel dat niet-moslims het gewoon vaker doen dan moslims. Slippertjes komen al veel minder voor in de moslimgemeenschap. Je hebt de zogenaamde mut'a, een soort tijdelijk huwelijk, maar dat geldt alleen onder sji'ieten, alhoewel ik ook wel eens een soennietische professor heb gezien die het gebruikte om eerstejaarsstudentes mee op te pikken.''

Als postmodern feministe wil Kahf het recht van een moslim op meerdere vrouwen verdedigen – de profeet Mohammed had er 11 – mits de vrouw er niet toe wordt gedwongen en ze evenmin wordt onderdrukt. Polygynie is volgens de schrijfster minder hypocriet dan de westerse monogamie met zijn geheime affaires. ,,Een hoogopgeleide vriendin van me is een tweede vrouw en vindt dat prima. Ze heeft helemaal geen zin om haar man de hele tijd om zich heen te hebben.'' Maar, voegt ze er onmiddellijk aan toe, het systeem blijft oneerlijk. ,,Eigenlijk zou de islam moeten toestaan dat vrouwen ook meerdere mannen hebben.''

    • Viktor Frölke