Het nieuws van 21 februari 2005

Winterpannenkoeken

Voordeel van pannenkoeken is dat je ze snel kunt maken. Wat je er tegen zou kunnen hebben is dat ze weinig lijken bij te dragen aan gezond eten volgens de beroemde Schijf van Vijf. Maar dat is juist het aardige van pannenkoeken: je kunt ze zo gezond maken als je maar wilt. Met het vegetarische recept van vandaag haalt u in één keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente van 200 gram per persoon. Roer in een kom een glad beslag van bloem, ei, snuf zout en de helft van de melk. Verdun dit met de rest van de melk en laat het beslag even rusten. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Pel en snipper ui en knoflook. Verhit 2 eetlepels olie in een pan en fruit hierin op laag vuur de gember en snippers ui en knoflook. Doe er na 2 minuten de kool en een kwart liter water bij. Tien minuten tot een kwartier zachtjes laten koken tot de kool voldoende gaar is naar uw smaak. Bak intussen in olie (of boter) vier dunne pannenkoekjes van ongeveer 18 centimeter doorsnee. Roer sojasaus door de kool en genoeg pindakaas om het kookvocht te binden. Op smaak brengen met zout, peper en sambal. Vet een ovenschaal licht in met olie. Schep een kwart van de koolvulling op elke pannenkoek, rol ze op en leg ze in de ovenschaal. Strijk een lepel crème fraîche over elke pannenkoek en strooi daar kaas over. Zet de schaal in de oven tot de kaas gesmolten is (ongeveer 5 minuten). Een flinke eter kan er linzen bij eten: verwarm ze in een bodem water in een pan of in de magnetron. Giet het vocht af en roer mosterd door de linzen.