Noten die Mozart was vergeten

Hoe merkwaardig de transformatie van de opera Don Giovanni naar het ballet Don Giovanni ook mag lijken, de aantrekkelijke renovatie van Mozarts muziek door Rob Zuidam staat in een lange traditie: ook Liszt, Stravinsky, Berio en vele anderen bewerkten andermans muziek.

Zuidam zorgt in zijn Don Giovanni-versie voor een prikkelend feest der herkenning, waarbij de zangstemmen zijn toebedeeld aan wisselende instrumenten. Mooi is zo'n fagot in Dalla sua pace. De solo-viool krijgt her en der noten die Mozart vergeten was te schrijven, goed dat Zuidam dat alsnog deed.

Ook met eigen bescheiden toevoegingen laat Zuidam een frisse wind waaien door Don Giovanni. Hij krikt de Mozartmuziek op tot nieuwe sprankeling met allerlei grappige accenten, expressieve effecten en vrijmoedige onderstrepingen, exotisch slagwerk en bemoeizuchtig koper. Ook de geanimeerde uitvoering door Holland Symfonia onder leiding van Roy Goodman draagt daaraan bij.

Het resultaat van Zuidams bemoeienis met Mozart is een extra laag die niet alleen beeldend en verhalend werkt maar ook commentariërend. Een in Ah! chi mi dice mai nu niet gezongen woord als `poverina' (arme stakker) is toch te horen in een schamperende trombone. Erg aardig van Zuidam is de opening van het ballet met rinkelende schapenbelletjes. Men hoort een pastorale muziek die duidelijk maakt dat dit het Don Giovanni-ballet is van Krzystof Pastor.

    • Kasper Jansen