Vergissing Unilever, Zeeuws Meisje blijft

Zeeuws Meisje blijft. Levensmiddelenbedrijf Unilever heeft onlangs besloten het margarinemerk toch niet op te heffen.

Vier jaar geleden zei het concern op termijn de productie van Zeeuws Meisje te staken. Unilever wilde het aantal merken verminderen van 1.600 naar 400 om het reclamegeld te concentreren op de overgebleven merken. Het bedrijf maakt al jaren geen reclame meer voor Zeeuws Meisje, maar desondanks is de omzet op peil gebleven, zegt directievoorzitter H. Brouwer van Unilever Nederland Foods.

,,Het blijft een sterk merk'', meent Brouwer. ,,Bij `Geen cent te veel hoor!' denkt iedereen aan haar. Indertijd was het een logische stap ermee te stoppen. Met de huidige marktsituatie is het beter het merk te handhaven.'' Van Zeeuws Meisje werden vorig jaar nog 11,3 miljoen pakjes en kuipjes verkocht. Daarmee staat het merk in de toptien in Nederland.

Wat volgens Brouwer heeft bijgedragen aan het succes van Zeeuws Meisje is de relatief lage prijs. Een pakje Zeeuws Meisje van 250 gram kost bij Super De Boer 49 cent, tegen 59 cent voor Blue Band – ook een merk van Unilever.

Dit jaar komt er waarschijnlijk weer een reclamecampagne rond Zeeuws Meisje. Brouwer weet niet of die campagne weer wordt opgebouwd rond een meisje in Zeeuwse klederdracht. Met de merkenreductie zijn de afgelopen jaren wel veel andere bekende Unilever-namen verdwenen of verkocht, zoals Lätta, Brio, Diamant en All.