Bezoekersrecord op Filmfestival Rotterdam

Zondag sloot het Film Festival Rotterdam af met de tekenfilm Howl's Moving Castle. Er werden op het festival in totaal 358.000 kaartjes verkocht.

Met een bezoekersrecord van 358.000 betalende gasten is gisteren het vierendertigste International Filmfestival Rotterdam afgesloten. ,,Iets meer dan vorig jaar'', zei directeur Sandra den Hamer bescheiden, omdat zij wil onderstrepen dat het haar niet om groei per se gaat – al noemt de organisatie het festival wel altijd met een mond vol `het drukst bezochte betaalde evenement van Nederland'. Het betekent ook dat de problemen met de (digitale) kaartverkoop in de eerste dagen dat de kassa's open zijn, zo ongeveer ritueel zijn geworden. Het bezoek ijfer is inclusief exposities en andere evenmenten rond het festival. Het aantal mensen dat voor get festival naar Rotterdam kwam schat de de organisatie op rond de 90.000.

De laatste film die op het festival werd vertoond was Howl's Moving Castle, een nieuwe adembenemende animatie van de Japanner Hayao Miyazaki met die geheel eigen mengeling van dreiging, humor en sprookjesachtigheid, die ook zijn eerdere films als Prinses Mononoke en Spirited Away tekende. Dit keer is de sprookjeswereld vervat in het bewegende paleis van tovenaar Howl (Hauru, in het Japans), waar het in een ouder lichaam terechtgekomen meisje Zofi belandt.

Het was de waardige afsluiting van een rijk festival dat was begonnen met de krachtige en tot nadenken stemmende documentaire 10e chambre - instants d' audiences van Raymond Depardon en met de volkomen verantwoorde Amerikaanse verrassingshit Sideways van Alexander Payne.

Zaterdagavond reikte Patricia Spuijbroek, directeur van internetprovider Tiscali, de nieuwe hoofdsponsor van het festival, de publieksprijs uit aan Turtles can fly van de Iraanse Koerd Bahman Ghobadi. Deze prijs vloeit voort uit de publieksenquêtes die gedurende het festival worden gehouden. In het laatste weekend liet Ghobadi net Suzanne Bier achter zich, wier Dogma-film Brothers het hele festival bij het publiek veel waardering had geoogst.

Al de genoemde films worden later in Nederland uitgebracht. Dat geldt overigens niet voor twee van de drie Tiger-winnaars van dit jaar. De speelfilm 4 van de Rus Ilja Chrzjanovski en de documentaire El cielo gira van de Spaanse Mercedes Alvarez hebben nog geen Nederlandse distributeur gevonden en in het geval van de meestbesproken film van het festival, de woeste 4, ziet het er ook niet uit dat die een roulement krijgt, buiten de jaarlijkse Tiger-tournee. De derde Tigerwinnaar, Nemmeno il destino, van de Italiaan Daniele Gaglianone, wordt wel in de Nederlandse bioscoop uitgebracht.