Autofabrikant DaimlerChrysler (onder meer Mercedes-Benz) ontstond in 1998 door een fusie tussen het Duitse Daimler-Benz en het Amerikaanse Chrysler. De samenvoeging leidde aan Amerikaanse zijde aanvankelijk tot miljardenverliezen en massaontslag. Maar onder Duits management is Chrysler het afgelopen jaar weer in de zwarte cijfers beland.
Volgens sjeik Rashid al Maktoum, de kroonprins van het emiraat en topman van `Dubai Holding', de investeringsmaatschappij van de overheid die de koop heeft gedaan, is het derhalve een prima moment om aandelen DaimlerChrysler te kopen. Vanochtend steeg het aandeel DaimlerChrysler met 1,24 procent naar 34,94 euro. De sjeik denkt dat investering in de Duitse auto-industrie een uitstekende manier is om minder afhankelijk te worden van de enorme olie-inkomsten, die op den duur onherroepelijk zullen afnemen.
DaimlerChrysler verkocht vorig jaar 29.000 auto's in het Midden-Oosten, voornamelijk van het merk Mercedes. Er wordt al druk gespeculeerd dat DaimlerChrysler door de lagere loonkosten in Dubai van plan is een fabriek voor reserveonderdelen te bouwen.
`Oliekapitaal' is populair onder autofabrikanten. Afgelopen november voerde de Duitse autofabrikant Volkswagen een consortium van investeerders aan dat voor 2 miljard euro leasemaatschappij Leaseplan kocht. 25 procent van het benodigde kapitaal voor die deal was afkomstig van Mubadala Development, de investeringsmaatschappij van de overheid van Abu Dhabi. Als tegenprestatie werd VW door Abu Dhabi verplicht een fabriek voor bedrijfswagens in het land te bouwen.