Mahler VI nu anders

Mariss Jansons, de nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, dirigeert donderdag in Amsterdam zijn eerste Mahler-concert in die functie. Op de lessenaars ligt de partituur van de Zesde symfonie met de delen 2 en 3 in een andere volgorde dan in Amsterdam gebruikelijk. Net als Jansons eerder deed in Pittsburgh en Londen, speelt hij eerst het Andante, daarna het Scherzo.

Op telegrafische aanwijzing van Mahlers weduwe Alma speelde het Concertgebouworkest onder leiding van Willem Mengelberg sinds 1920 eerst het Scherzo, dan het Andante. Tal van andere dirigenten deden dat ook, zoals Haitink, Chailly, Bernstein, De Waart, Haenchen, Boulez en Abbado. Mahler zelf twijfelde: in 1906 klonk bij repetities eerst nog het Scherzo en dan het Andante, maar bij de première klonk eerst het Andante, dan het Scherzo.

Die volgorde is sinds kort volgens de Internationale Gustav Mahler Gesellschaft de officiële. Maar Jansons hecht daaraan geen bijzondere waarde. In het programmablad Preludium zegt hij dat geen van beide mogelijkheden kan worden uitgesloten, ook niet door Mahler-experts als de Mahler-biograaf Henry-Louis de la Grange. ,,Iedereen heeft altijd zijn eigen Mahler gehad.''