Pornoclichés

Er is altijd wel een videoclip te zien met een standaard mannelijke seksfantasie waarop in de porno eindeloos wordt gevarieerd. Tot voor kort was dit maandenlang `Call On Me' van de Zweedse producer Eric Prydz. Bij zijn hedendaagse house-bewerking van Steve Winwoods nummer `Valerie' uit de jaren tachtig, had Prydz een variatie gemaakt op het aloude pornothema: `eenzame man overnacht in een klooster vol jonge, prachtige en bovenal geile nonnen'.

In `Call On Me' doet één man aan aerobics temidden van tientallen vrouwen die zijn uitgedost in het soort pakjes dat in de jaren tachtig hoorde bij deze activiteit. De jonge aerobics-vrouwen dragen haarbanden en beenwarmers die je nu niet meer ziet en gaan gehuld in diep uitgesneden pakjes. De vrouwen en de enige man maken veel hitsige heupbewegingen, waarbij de camera vooral wordt gericht op de strakke billen en open kruizen van de vrouwen en af en toe ook op hun ingespannen gezichten. De man is een nichterig type, maar aan het eind van de clip gaat de blonde vrouw die het vaakst in beeld kwam toch naar hem toe en maakt zich op voor een innige omhelzing die we ten slotte niet te zien krijgen.

De laatste weken zenden de clipstations elke dag wel een paar keer `Out Of Touch' uit, alweer een house-bewerking van een jaren-tachtig-hit, van Hall & Oates om precies te zijn. Dit keer is het aloude `strippoker' het onderwerp van de clip: een jongeman, die sprekend lijkt op de tweede Idols-winnaar Boris, speelt strippoker met vijf fotomodellen. Hij heeft een oordopje in, waardoor hij van een cameraman van buiten de kamer te horen krijgt, welke kaarten de vrouwen hebben. Die incasseren hun onvermijdelijke verlies door bijvoorbeeld keurig hun slipje onder hun rok uit te trekken of hun bh onder hun truitje vandaan te halen. Tot een van de vrouwen het oordopje in Boris' oor ontdekt. Maar in plaats van hem de kamer uit te meppen of hem voor straf dood te martelen, gaan ze juist boven op tafel uitdagend dansen. In het staartje van de clip zien we de Britse Boris wel nog even in onderbroek, maar hiertegen heeft hij getuige zijn geitachtige lach geen enkel bezwaar. Zo is `Out Of Touch' een dubbel cliché geworden: een fantasieloze, clichématige variant op een volstrekt uitgekauwd pornocliché.

    • Bernard Hulsman