Procter & Gamble biedt 57 mld dollar voor Gillette

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Procter & Gamble, bekend van merken als Ariel, Dreft, Pampers en Oil of Olaz, neemt voor ongeveer 57 miljard dollar (44,6 miljard euro) het Amerikaanse Gillette (scheermesjes, batterijen) over. Het bedrijf wordt met een omzet van ruim 61 miljard dollar (48 miljard euro) het op twee na grootste bedrijf in deze sector en haalt daarmee het Nederlands-Britse Unilever (omzet ruim 40 miljard euro) in.

Gillette is de grootste overname ooit van Procter & Gamble. Na de overname zijn alleen Altria (Philip Morris/Marlboro en Kraft) en Nestlé (Nescafé, Maggi, ijs, chocolade, mineraalwater) wat betreft omzet groter dan Procter & Gamble. Behalve scheermesjes en batterijen van Duracell maakt Gillette, dat in 2003 een omzet had van ruim 9 miljard dollar, producten voor de mondverzorging van het merk Oral-B en huishoudelijke apparaten onder de merknaam Braun.

De overname wordt betaald in aandelen P&G en het bod waardeert een aandeel Gillette op bijna 54 dollar, 18 procent meer dan de slotkoers van het aandeel van gisteravond. Grootaandeelhouder en superbelegger Warren Buffett profiteert flink van het bod op Gillette. Zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway heeft een belang van 9 procent in Gillette, dat zo'n 5 miljard dollar waard is. Buffett kondigde gisteren aan dat hij zoveel aandelen in Gillette gaat bijkopen, dat hij na de omruil uitkomt op een bezit van zo'n honderd miljoen aandelen Procter & Gamble. ,,Deze bundeling levert de mooiste consumentenonderneming ter wereld op'', liet Buffett weten. ,,Het is een droomdeal.''

Procter & Gamble wil meteen na de transactie kosten besparen door 6.000 banen te schrappen bij Gillette, ongeveer 4 procent van het aantal arbeidsplaatsen. Procter & Gamble verhoogt naar aanleiding van de overname, die vermoedelijk dit najaar wordt beklonken, zijn prognose voor de jaarlijkse omzetgroei van 4 à 6 procent naar 5 à 7 procent.

Procter zat al langer achter Gillette aan. Vijf jaar geleden zou Durk Jager, de Nederlandse bestuursvoorzitter van de Amerikaanse onderneming, in het geheim vergeefs toenadering hebben gezocht bij Gillette. Nu zou het Gillette zijn geweest dat zichzelf vorige maand aanbood, waar inmiddels Alan Lafley de bestuursvoorzitter is.

De fusie wordt vooral gedreven door de wens meer tegenwicht te kunnen bieden aan de toenemende macht van winkelbedrijven zoals Wal-Mart, en meer koopkracht ten aanzien van mediaconcerns, waar levensmiddelenbedrijven van oudsher grote sommen besteden aan advertentieruimte. Procter alleen al gaf vorig jaar 5,5 miljard dollar uit aan reclame, meer dan de helft van Gillettes jaaromzet.

Afgezien van enkele overlappende productcategorieën, zoals deodorant en tandpasta, wordt de deal door analisten als een logische stap gezien. Het 167 jaar oude Procter kan Gillette dankzij zijn distributienetwerk helpen zijn producten op de schappen te krijgen in opkomende markten als China waar Gillette ondervertegenwoordigd is.

Na een reorganisatie in 2001, aangevoerd door James Kilts, is Gillette het innovatiefste bedrijf in de `natte strijd' tegen baardgroei. Onlangs nog lanceerde Gillette zijn laatste model scheermes, de M3Power. Daarin zit een door batterijen aangedreven motortje dat de kop doet trillen, waardoor baardharen rechtop gaan staan.

Tegelijk met de overname maakte Procter & Gamble bekend dat de winst in het afgelopen kwartaal is uitgekomen op 2 miljard dollar, 12 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2003. De omzet was 9 procent hoger op 14,5 miljard dollar. Gillette behaalde in hetzelfde kwartaal bij een omzet van 2,4 miljard dollar een winst van 416 miljoen dollar.