Nokia: `moeilijk jaar' achter de rug

Nokia heeft in zijn jongste kwartaal bij een licht gestegen omzet aanzienlijk minder operationele winst geboekt. Dat heeft de Finse telecomproducent gisteren bekendgemaakt.

Nokia heeft een moeilijk jaar achter de rug, verklaarde topman Jorma Ollila gisteren. Volgens hem is Nokia dankzij een aantal getroffen maatregelen nu ,,beter gepositioneerd'' voor ,,toekomstige uitdagingen''. Maar volgens analisten is de macht van Nokia om als merk zijn eigen prijzen te bepalen afgenomen, hetgeen de aandelenkoers van het bedrijf onder druk zal zetten.

Bij Nokia's veruit grootste divisie, mobiele telefoons, die ruim 60 procent van de totale omzet beslaat, verkocht Nokia een record aantal mobieltjes, met name in China. Maar door prijsdruk daalde de omzet (met 6 procent tot 5,5 miljard euro) en slonk de operationele marge (van 28,1 naar 18,7 procent). Het marktaandeel van de grootste producent van mobieltjes ter wereld verminderde eveneens (van 37 naar 34 procent), net als de operationele winst (met 38 procent tot 1 miljard euro).

Bij de overige drie divisies boekte Nokia wel goede omzetresultaten. Zodoende kon in het jongste kwartaal de omzet van het hele concern bescheiden groeien (met 3 procent tot 9,1 miljard euro). Maar dat neemt niet weg dat de totale operationele winst aanzienlijk daalde (met 19 procent tot 1,4 miljard euro) net als de operationele marge (van 19 naar 15 procent). De nettowinst daalde eveneens (met 13 procent tot 1 miljard euro).

Voor het eerste kwartaal van 2005 is Nokia optimistisch. De omzet zou hoger uitkomen dan in het eerste kwartaal van 2004. Maar de winst per aandeel zou dalen. Beleggers reageerden gisteren ondanks sombere geluiden onder analisten niettemin opgetogen. Zowel op de beurs van Helsinki als New York steeg het aandeel van het concern met ruim 6 procent.

Over heel 2004 daalde zowel de omzet (met 1 procent tot 29,3 miljard euro), de operationele winst (met 14 procent tot 4,3 miljard euro) als de nettowinst (met 11 procent tot 3,2 miljard euro).

Nokia doet het beter dan Siemens met zijn mobieltjes. Het Duitse conglomeraat, Europa's op een na grootste producent van mobiele telefoons, verkocht niet alleen minder mobieltjes tegen gemiddeld lagere prijzen maar maakt op dit product ook aanzienlijk verlies.