Voor jezelf en medemens

Al sinds een paar weken tracht de KRO in reclamespots op televisie, radio, op billboards in abri's en stations en in bladen de tien geboden in een nieuw jasje aan de man te brengen. In tien foto's en tv-filmpjes van 10 tot 25 seconden worden de `tien woorden' in `tien beloften' vertaald.

De filmpjes tonen iemand die een tekst in de lucht schrijft. En die tekst blijft als een goud-stralend lichtspoor in de lucht hangen. Zo is er een filmpje waarin een jonge vrouw in een biechtstoel zit en `ik ben trouw' in de lucht schrijft, wat de vertaling is van het oude gebod `gij zult niet echtbreken'.

De nieuwe campagne is een vervolg op eerdere campagnes uit 2000 van een madonna met ontblote borst en kind, uit 2001 met posters van heiligen en in 2002 met 365 helden uit binnen- en buitenland.

KRO-voorzitter Frans Slangen omschrijft de nieuwe reclameactie als een manier om de geboden aan de kijker te presenteren zonder moraliserend te zijn. In de KRO-krant zegt hij: ,,Vroeger werden ze beleefd als geboden en verboden die heel sterk de norm voorschreven, terwijl wij meer aansluiten bij deze tijd én tegelijk teruggaan naar onze traditie – dat de tien geboden een appèl zijn, een uitdaging om je leven op een bepaalde wijze in te richten.''

In de campagne wordt niet over `geboden' gesproken, maar over `beloften'. Beloften, aldus de voorzitter, ten opzichte van jezelf, je medemens, je schepper. Daarom luidt het gebod `gij zult niet liegen' in de campagne `ik ben eerlijk'. `Gij zult niet stelen' is `ik heb genoeg'. Andere teksten die gebruikt worden zijn: `ik ben dankbaar', `mijn liefde is puur', `deze dag is heilig', `ik respecteer mijn afkomst' en `god is er'.

De tien geboden waren ooit leefregels waaraan het joodse volk zich moest houden. De KRO vertaalt ze nu naar terreinen als spiritualiteit, zorgzame samenleving en educatie. Kortom, tien wegwijzers op de tocht door het leven, om mee op weg te gaan. Niet in je eentje, maar nadrukkelijk als deel van de gemeenschap.

Mediadirecteur Ton Verlind hoopt dat de campagne die met verenigingsgeld is gefinancierd een startsein is voor een discussie over de bruikbaarheid en volledigheid van de tien geboden. ,,Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je kunt meer doen dan je zelf denkt.''

Beloften van de KRO op tv, radio, billboards en internet.