Meneer Zhao wil naar Europa

Chinezen worden rijker en hebben geld om naar het buitenland te reizen. Naar Nederland bijvoorbeeld.

Meneer Zhao Jitao is dol op reizen. In 2001 maakte hij zijn eerste buitenlandse reis naar Zuidoost-Azië, maar hij wil het liefst naar Europa. ,,Frankrijk lijkt me geweldig, dat staat bovenaan mijn verlanglijstje'', zegt de 38-jarige ondernemer, die zijn geld verdient in het vastgoed. ,,Dan wil ik wel met een groep, want ik spreek mijn talen slecht en ik weet ook niet wat de belangrijkste bezienswaardigheden daar bij jullie zijn.''

Om zich te oriënteren is Zhao naar de World Travel Fair in Shanghai gekomen, een op de Vakantiebeurs in Utrecht geïnspireerde beurs die mede wordt georganiseerd door de vakbeurzendivisie van het Nederlandse informatieconcern VNU.

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken heeft de beurs donderdag geopend. Ze maakte er een praatje met de ondernemer Zhang Chunze uit Shanghai. Hij gaat in Delft een speciaal op Chinezen gericht hotel openen. Het hotel krijgt een Chinees restaurant, een sauna en een karaoke-bar. Je kunt er Chinees ontbijten en er is altijd warm water voor thee beschikbaar op de kamers. ,,In dat hotel kunnen Chinezen zich thuisvoelen, Nederlanders kunnen er kennisnemen van de Chinese gastvrijheid'', zegt Zhang trots. Hij is de eerste Chinese privé-ondernemer die van de stad Shanghai toestemming heeft gekregen in Nederland te investeren.

Zhang speelt in op de groeiende vraag van Chinese toeristen om Nederland te bezoeken. Om aan dezelfde vraag tegemoet te komen, opende Van Gennip deze week het eerste kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen in Peking. Een kantoor dat Nederland vooral bij Chinese touroperators onder de aandacht moet brengen.

Duitsland speelde al veel eerder in op de nieuwe groep welvarende Chinese consumenten, die na de aanschaf van een eigen huis en een auto nu ook een reis naar het buitenland willen maken. Uit angst dat de inkomsten uit deze groep toeristen grotendeels naar Duitsland zouden gaan, lieten ook andere landen hun bedenkingen over toeristenvisa onder druk van de toeristische sector varen. Zo is het sinds september 2004 voor Chinezen mogelijk op een toeristenvisum Europa te bezoeken.

De Europese bedenkingen waren vooral gebaseerd op de vrees dat de toeristenvisa nieuwe deuren zouden openen voor illegale migratiestromen uit China naar Europa. Die angst bestaat nog steeds, en dat bleek toen de eerste groep toeristen in Nederland aankwam. Zij kregen een zeer gemengd ontvangst, vertelt Hans van Driem, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, die de groep bij de slurf op Schiphol stond op te wachten. ,,De hele top van KLM was er. Ik zag dat de marechaussee eerst heel demonstratief hun visa stond te controleren, daarna kwamen wij enthousiast met onze bloemen. Dat is zo'n verkeerd gemengd signaal. Hoe zouden wij ons voelen als we aankwamen op Mallorca en we werden zo ontvangen?'' zegt Van Driem. ,,We moeten niet zo krampachtig doen over die visa, we moeten Chinezen juist massaal laten kennismaken met ons land.''

Momenteel is het aandeel Chinese toeristen in de totale sector nog gering, maar het groeipotentieel doet de Nederlandse ondernemingen in de sector watertanden.

[vervolg CHINA: pagina 23]

CHINA

Veel landen zien in korte tijd

[vervolg van pagina 1]

,,Vorig jaar kwamen er 9,4 miljoen buitenlanders naar Nederland. Voor 2005 verwachten we zo'n 125.000 à 150.000 toeristen uit China. We verwachten dat het er binnen twee jaar zo'n 300.000 zijn'', aldus Van Driem.

,,Er zijn zo'n 300 miljoen Chinezen die het geld hebben om buitenlandse reizen te maken. Het aantal toeristen zal in de komende tijd dus fors stijgen'', gelooft ook René Klawer, voorzitter van het platform toeristisch en recreatief ondernemen van werkgeversorganisatie VNO-NCW die werkzaam is voor TUI Nederland. ,,We moeten er wel veel voor doen om die ook in Nederland te krijgen, het gaat niet vanzelf. De meeste Chinezen willen vooral naar Frankrijk, Duitsland en Italië. De vluchtprijs is daarbij doorslaggevend, maar de KLM is duur'', zegt Klawer, die al fantaseert over het inzetten van charters op China.

De meeste groepen willen zo veel mogelijk landen in een zo kort mogelijke tijd bezoeken, niet veel anders dan de Amerikaanse en Japanse groepen die in de jaren zeventig voor het eerst naar Nederland kwamen, zegt van Driem. ,,Ze zijn ook net zo leergierig. Dertig jaar geleden gingen die groepen met de Neeltje Jans naar de Deltawerken, ze gingen naar de bloemenveiling in Aalsmeer. Dat doen Amerikanen nu niet meer. De Chinezen die nu komen, willen niet alleen plezier, ze willen ook iets opsteken.''

Van Driem noemt het van essentieel belang dat toeristen via KLM of via aan KLM gerelateerde luchtvaartmaatschappijen naar Europa komen. ,,Dat is belangrijk voor de positie van Schiphol aan wat je de internationale snelweg van het luchttransport zou kunnen noemen. Maar als je kijkt naar de wereldkaart, dan zie je dat waar Schiphol door de ligging aan de westkant van Europa voor Amerika een logische toegangspoort tot Europa is, de voormalige Oostbloklanden en Duitsland voor China eigenlijk veel meer voor de hand liggen. Wij propageren daarom een route waarbij niet alleen Amsterdam, Parijs en steden in Italië zijn opgenomen, maar ook Praag'', zegt Van Driem.

Voor Zhao Jitao ligt een komst naar Nederland niet meteen voor de hand. ,,Ik weet er gewoon te weinig van. Nederland ligt onder de zeespiegel, de waterwerken zijn heel beroemd, jullie hebben windmolens en tulpen, maar meer weet ik niet. Dan zou ik toch echt zelf eerst eens moeten gaan kijken'', aldus Zhao, die de kleurige, in het Chinees gestelde folder over Nederland in een grote tas laat glijden. Die belandt tussen alle andere brochures die hij vandaag van de 48 deelnemende landen aan de beurs heeft verzameld.

    • Garrie van Pinxteren