Nieuw museum vol chocola

Amsterdam krijgt in 2007 een nieuw museum annex `tractatiepark', De Chocoladefabriek, gewijd aan de Nederlandse chocolade-industrie en deels geïnspireerd op Roald Dahls kinderboek Sjakie en de Chocoladefabriek. Dat hebben de gemeente Amsterdam en de stichting De Chocoladefabriek vanochtend bekend gemaakt.

Het `tractatie-museum' van zo'n 4000 vierkante meter komt aan de IJ-oever, naast het Centraal Station, en zal deels ondergronds zijn. Daarvoor wil de stichting gebruik maken van een 180 meter lange en 10 meter brede `geheime' tunnelbuis, die al ruim 10 jaar ongebruikt langs het spoor ligt. De tunnel werd als proef gebouwd voor de IJ-tram, maar nooit gebruikt, omdat het traject is verlegd. De gemeente heeft toegezegd mee te werken aan het benutten van deze ondergrondse ruimte. De entree van het museum komt in een pand naast de tunnel aan de De Ruyterkade 105/106, dat een rijksmonument is uit 1887 – de tijd van de hoogtijdagen van de Nederlandse chocolade-industrie.

De Chocoladefabriek wordt volgens de initiatiefnemers een museum, een attractiepark en een industrieel erfgoed-werkplaats tegelijk. In het museumdeel zullen 19de-eeuwse reclame-uitingen van Nederlandse chocoladefirma's en hun archieven getoond worden. Zoals de toverlantaarn chocoladereclame – voorloper van de reclamefilm – van de firma Korff, ooit Amsterdams grootste chocoladefabriek. Er komt een (ondergronds) traject voor kinderen, die in een karretje, alsof ze een cacaoboon zijn, het hele proces van chocolademaken ondergaan. Ze worden langs de deels authentieke, deels nieuwe chocolademachines gevoerd, en komen er `als bonbon' uit.

In een `hands on'-laboratorium kunnen bezoekers zelf chocolade maken, en er komen restaurants waar chocoladegerechten kunnen worden geproefd. ,,De Chocoladefabriek is een onafhankelijk museum, dat losstaat van de bestaande chocolade-industrie,'' zegt initiatiefnemer Maurits Rubinstein, uitgever van boeken op cd. ,,We krijgen adviezen van een voedingsspecialist, omdat we niet alleen voor chocoholics zijn, en ook niet louter chocoholics willen kweken.''

Rubinstein, neef van Vrij Nederland-columniste Renate Rubinstein, kreeg het idee voor De Chocoladefabriek zes jaar geleden, nadat hij het boek van Roald Dahl, Sjakie en de Chocoladefabriek in voorgelezen vorm op cassette had uitgegeven. Hij heeft in Noord-Holland op diverse plaatsen naar geschikte ruimte voor zijn project gezocht, en ontdekte toen bij toeval de ongebruikte metrobuis naast zijn toenmalige kantoor. ,,Dit is de beste locatie, met die mysterieuze tunnel. En Amsterdam is nog steeds 's werelds grootste cacaohaven.''

Volgens de penningmeester van de stichting De Chocoladefabriek, bedrijfsadviseur Paul Mönking, gaat het project 18 miljoen euro kosten, en is de financiering vrijwel rond. Men verwacht jaarlijks 250.000 tot 500.000 bezoekers in De Chocoladefabriek, die in december 2007 moet opengaan.