`De sceptici moeten nu even een paar jaar hun mond houden en de mensen die er wel in geloven hun werk laten doen'

,,Scepsis leidt tot leegte'', beweer je verder, o wijze Fons. Voorzitter van de Onderwijsraad ben je. Al ben je duizendmaal voorzitter van de Onderwijsraad, of scepsis tot leegte leidt valt te bezien. Ik kan me voorstellen dat scepsis tot vraagtekens leidt en dat vraagtekens nieuwsgierigheid oproepen en dat nieuwsgierigheid de vraag naar onderwijs vergroot en dat meer vraag naar onderwijs goed is voor het bestaansrecht van een Onderwijsraad.

Sorry, Fons, ik houd mijn mond.

Je wilt het bestaan van een onderwijsraad op je eigen manier legitimeren. Je wilt de leegte vullen.

,,Nederland is in verwarring'', zeg je. Je bent gul met oneliners.

Als redenen noem je de groeiende invloed van de Europese Unie, de individualisering en de opkomst van de islam. Je bent ook gul met open deuren.

,,Juist in deze omstandigheden'', concludeer je, ,,is het belangrijk om bijeen te brengen wat velen de moeite waard vinden.'' In de overdracht daarvan moet dan het onderwijs een rol spelen. ,,Wat is er mooier dan het overdragen van cultuur?''

Laat ik in de naïeve waan verkeren dat het onderwijs er altijd was voor het overdragen van cultuur! Ja, dat overdracht en onderwijs synoniemen waren! Uitgerekend de voorzitter van de Onderwijsraad helpt me nu uit de droom. Het onderwijs is absent, bekent hij. Het onderwijs giet luchtbellen in een leegte.

Je gaat er iets aan doen, Fons.

Je wilt de geschiedenisles weer invoeren. Kindertjes horen weet te hebben van poppetjes en verhalen uit het verleden.

Uit de tijd dat oneliners nog aforismen heetten, zal ik maar zeggen.

Dit alles om de burgerschapszin te bevorderen.

Ze hebben bij je Onderwijsraad weer eens de vinger natgemaakt en in de lucht gestoken om te voelen hoe de wind waait.

,,Het gaat om meer dan historische kennis, het gaat om nationale identiteit.'' Je komt er eerlijk voor uit, Fons.

't Is wel lastig dat het verleden veel poppetjes en veel verhalen kent. Wat is goed voor de identiteit en wat niet? Wie kietelt de burgerschapszin het best? Oldebarneveldt of Bilderdijk? De gebroeders De Witt of de gebroeders Van Haren? Kaatje Mossel, Mussert?

Als je het aan Jozias van Aartsen zou vragen kan een geschiedenisleraar toe met Cruijff en Van Basten. Petje af dat je het niet aan hem vraagt, Fons.

Maar is het nu meteen nodig om de vraag wie aan de geschiedenis mag meedoen te laten beantwoorden door je eigen Onderwijsraad, de Raad voor Cultuur, de Raad Maatschappelijke Ontwikkeling, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid?

Voorwaarde is, zeg je, dat de poppetjes en verhalen voldoen aan ons feelgood-gevoel.

,,Wat we delen.''

Dat wordt nog een quiz in talloze afleveringen, net zo'n debacle als de Grootste Nederlander-verkiezing bij de KRO, maar dan pedanter. Vergadertijgers op weg naar een lichtverteerbare mix voor scholieren.

Wat was er mis aan het bijbrengen van scepsis?