Sprankelende Spaanse sopraan

De Spaanse sopraan Victoria de los Angeles, die zaterdag op 81-jarige leeftijd in Barcelona overleed aan hart- en ademhalingsproblemen, was in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw beroemd met haar sprankelende en stijlvolle zang in een breed repertoire. Ze behoorde tot de vocale wereldtop en ontwikkelde zich van een hartveroverende lichte coloratuursopraan tot een indrukwekkende grote lyrische sopraan, die een verrassend fors volume kon bereiken. Favoriete titelrollen waren Carmen, Madama Butterfly en La traviata. Victoria de los Angeles trad ook op in `zware' opera's van Debussy (Pelléas et Mélisande) en Wagner (Die Meistersinger von Nürnberg, Tannhäuser).

Victoria de los Angeles – bescheiden en integer – had een carrière van bijna zes decennia en werkte met talloze beroemde zangers en dirigenten. In 1994 stond ze, net als haar Spaanse collega Montserrat Caballé, op de Ramblas in Barcelona te kijken naar de fatale brand in het beroemde Gran Teatro del Liceu waarin ze vaak had opgetreden.

Victoria de los Angeles werd op 21 november 1923 geboren in een muzikale familie in Barcelona als Victoria Lopez Garcia. Op het Liceu Conservatorium studeerde ze piano en zang en studeerde ze af met de hoogste lof. Na optredens in concerten stond ze in 1941 voor het eerst in een opera als Mimi in Puccini's La bohème. De vertolking van de tuberculeuze Mimi door de frêle De los Angeles was voor andere aankomende operasterren exemplarisch. Om pure imitatie te voorkomen mocht Anna Moffo haar pas na de voltooiing van haar studie aan het werk zien. En de wereldberoemde Mirella Freni zei over haar debuut in Bologna toen ze als stand-in de Mimi-rol overnam van de zieke De los Angeles: ,,Dat was heel, héél goed voor mij.''

Haar officiële operadebuut maakte Victoria de los Angeles in 1945 in het Liceu als de gravin in Mozarts Le nozze di Figaro. Na het winnen van een concours in Genève in 1947 maakte ze in hoog tempo internationale furore. Ze zong in Londen, Parijs, Salzburg, Wenen en in de Scala van Milaan, waar ze tot 1956 regelmatig optrad. In de Metropolitan Opera in New York zong ze tussen 1951 en 1961, het jaar waarin ze in Bayreuth zong als Elisabeth in Wagners Tannhäuser.

De laatste decennia zong Victoria de los Angeles vooral liedrecitals, waarbij ze veel betekende voor de verbreiding van de Spaanse liedkunst. Pas in 1998, na de dood van een van haar twee zoons, trok ze zich terug van het podium.

Victoria de los Angeles maakte tientallen plaatopnamen met een zeer gevarieerd repertoire. Ze legde 21 complete opera's vast, waarvan een aantal inmiddels historisch en legendarisch is, zoals opname uit 1956 van La bohème met tenor Jussi Björling. De humor van Victoria de los Angeles hoort men op de beroemde opname van Rossini's Il barbiere di Siviglia uit 1962 met Luigi Alva en Sesto Bruscantini. Hilarisch is haar fameuze opname van Rossini's Kattenduet met Elisabeth Schwarzkopf.

Ook in ons land trad Victoria de los Angeles op. In 1953 zong ze in het Holland Festival in De Falla's La vide breve en gaf ze een recital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. In 1963 zong ze tijdens het Grand Gala du Disque, begeleid door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. In Ravels Shéhérazade soleerde ze in 1963 bij het Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Monteux. De live-opname verscheen uiteindelijk op plaat. Later gaf ze in het Concertgebouw een recital met Anna Moffo en trad ze op in de Sonesta Koepelzaal.

    • Kasper Jansen