Winst Samsung fors hoger

Het Zuid-Koreaanse Samsung, in beurswaarde de grootste fabrikant van consumentenelektronica van Azië, heeft vorig jaar 88 procent meer nettowinst behaald dan in het jaar daarvoor. De omzet nam met 32 procent toe. Dat heeft Samsung vandaag bekendgemaakt.

In het vierde kwartaal van 2004 vielen de resultaten tegen vergeleken met het derde kwartaal van 2004: een daling van de nettowinst met 32 procent en van de omzet met 2 procent.

Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2003 daalde de nettowinst licht met 1,9 procent. Maar over heel 2004 steeg de nettowinst tot 1,83 biljoen won (1,33 miljard euro) en de omzet tot 57,63 biljoen won (42,2 miljard eurpo) vergeleken met 2003. De operationele winst nam toe met 67 procent tot 12,2 biljoen won.

Van de vijf divisies van Samsung boekte `lcd' (platte beeldschermen), in omzet de op twee na grootste divisie en in marktaandeel wereldleider, het beste resultaat: een stijging van de operationele winst in 2004 met 111 procent vergeleken met 2003. Ook de omzetstijging was hier met 43 procent het grootst. Het marktaandeel van Samsung was (in het derde kwartaal van 2004) 23,3 procent tegenover 19,9 procent bij LG Philips, de nummer twee in de wereld.

De op een na grootste divisie, `halfgeleiders', waarin Samsung met het onderdeel geheugenchips eveneens wereldleider is, maakte 107 procent meer operationele winst en 43 procent meer omzet.

Ronduit slecht deed `digitale media' het met een daling van de operationele winst met 118 procent en een magere omzetstijging van 4 procent.

Bij `telecom', de grootste divisie, waarin Samsung met mobiele telefoons het Amerikaanse Motorola heeft verdrongen van de tweede plaats en in de wereld alleen nog op grote achterstand staat op het Finse Nokia, was er een magere winststijging van 4 procent. Wel boekte Samsung bij deze divisie een omzetstijging van 38 procent.

Bij `huishoudelijke apparaten' was er een forse stijging van de operationele winst met 52 procent, al slonk de omzet met 4 procent.

De omzegroei van Samsung op de thuismarkt viel relatief tegen: 7 procent tegenover 39 procent op de buitenlandse markten.