Omzet detailhandel opnieuw lager

De omzet van de detailhandel in Nederland is in november vorig jaar met bijna 3 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2003. Vooral groentewinkels, slagerijen en slijterijen leverden flinke omzetten in. Ook de maand ervoor leverde de winkelbranche veel in met een daling van 5,8 procent.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd. November en oktober onderbreken een trend die eerder vorig jaar leek te wijzen op een verbetering. Zowel in juni, juli als september van het afgelopen jaar boekte de detailhandel een omzetplus.

De daling in november wordt veroorzaakt door zowel een daling van het volume als het prijsniveau. De omzetdaling bij supermarkten was helemaal te wijten aan de daling van de prijzen. Het volume bij de supermarkten kon iets stijgen, maar die werden teniet gedaan door een prijsdaling. In november 2004 lagen de prijzen gemiddeld 2,7 procent onder die van november 2003.

De meeste omzet werd ingeleverd door de elektronicawinkels: 12,3 procent ten opzichte van november 2003. Ze boekten over vorig jaar, tot en met november, een omzetdaling van 7,1 procent. De groentewinkels, bakkerijen en slagers behaalden 4,3 procent minder omzet. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van oktober vorig jaar, toen deze branche 6,8 procent terugliep.

Ook de verkopen bij de drogisterijen waren minder: 3,8 procent. Bovendien werden de doe-het-zelfwinkels in november 2004 met 2 procent lagere verkopen geconfronteerd. De enige sector binnen de detailhandel die in omzet steeg, was die van de textielsupermarkten, zoals Zeeman, Wibra en Hans Textiel.

De textielsupermarkten zagen in november hun verkopen met 9 procent stijgen ten opzichte van dezelfde maand in 2003. Daar staat tegenover dat deze ketens in de maand ervoor een daling lieten zien van 9,5 procent ten opzichte van oktober 2003.