Airbus wil 1 mld subsidie voor nieuw vliegtuig

Daags na het besluit van de Europese Unie en de Verenigde Staten om hun conflict over ongeoorloofde overheidssteun aan respectievelijk vliegtuigbouwers Airbus en Boeing op te lossen aan de onderhandelingstafel, heeft Airbus vier Europese regeringen om financiële steun gevraagd voor de ontwikkeling van de Airbus A350. Dat is een nieuw te bouwen vliegtuig voor de middellange afstand.

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times gaat het om een bedrag van 1 miljard euro, een kwart van de ontwikkelingskosten van de nieuwe A350. Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje zijn de vier deelnemende landen in Airbus.

De Amerikanen verwijten Airbus al jaren dat het bedrijf ,,de zwaarst gesubsidieerde verkeersvliegtuigen ter wereld bouwt''. Airbus verwijt op zijn beurt Boeing dat het de bouw van verkeersvliegtuigen al jaren subsidieert uit de miljardenwinst die het concern maakt met orders voor de Amerikaanse defensie-industrie.

Maar ook Airbus, dat voor 80 procent eigendom is van het Europese defensieconcern EADS, verdient tegenwoordig goed aan de defensie-industrie. Bovendien is Airbus, dat met de A380 over het grootste passagiersvliegtuig ter wereld beschikt, momenteel een stuk populairder onder luchtvaartmaatschappijen dan Boeing. Zelfs op de Amerikaanse markt, waar Boeing nog maar enkele jaren geleden min of meer een monopoliepositie had, verkoopt Airbus nu al twee jaar meer vliegtuigen dan de Amerikaanse concurrent.

Topman Noël Forgeard van Airbus verklaarde gisteren in Parijs dat zijn bedrijf momenteel zo'n sterke marktpositie heeft, dat de winstgevendheid zelfs niet wordt aangetast door de zwakke dollar, de valuta waarin Airbus zijn vliegtuigen verkoopt, terwijl de onderdelen van de toeleveranciers in de veel duurdere euro moeten worden afgerekend. Forgeard zegt dat het succes van Airbus te danken is aan het feit dat het bedrijf een veel uitgebreidere modellenrange heeft dan Boeing.

De A350 moet gaan concurreren met de 7E7 Dreamliner die Boeing momenteel ontwikkelt en waarvoor ook KLM belangstelling heeft getoond.