Gemeentegarage geeft auto's niet terug

De volautomatische parkeergarage onder het gemeentekantoor in Den Bosch, werkt niet goed. De ambtenaren krijgen hun auto niet terug. Of kapot.

Menige Bossche ambtenaar stond vorig jaar een uur of langer in de rij voor hij de parkeergarage onder het plaatselijke stadskantoor kon binnenrijden. Collega's kregen hun auto niet uit de parkeerkelder en waren gedwongen na urenlange pogingen hun wagen terug te krijgen om het openbaar vervoer naar huis te nemen.

Anderen stelden vast dat hun voertuig in de parking was beschadigd. Kortom, de nieuwe high-tech garage bleek `hoogst onbetrouwbaar'.

Burgemeester en wethouders van de Brabantse hoofdstad besloten dan ook haar vanaf Kerstmis ,,voor onbepaalde tijd'' te sluiten.

Burgemeester A. Rombouts schreef de gemeenteraad vorige week dat in samenspraak met een advocaat ,,gerechtelijke stappen'' worden voorbereid tegen de leverancier, CVSS (Computerised Vehicle Storage System BV) uit Eindhoven. Hij meent dat het bedrijf – binnenkort plegen beide partijen nog overleg – ,,ernstig tekortschiet in haar nakomingsverplichting''.

Rombouts is van oordeel dat de garage nog niet is opgeleverd omdat zij niet voldoet aan de specificaties van de overeenkomst met CVSS. Maar directeur H. Piepers van CVSS zegt: ,,De garage is wél opgeleverd, want zij wordt al anderhalf jaar gebruikt.''

In Den Bosch spreken inwoners al van ,,het fiasco aan de Keizerstraat''. Ze vragen zich af of ,,de politiek'' grote foute keuzes heeft gemaakt. In 1999 reserveerde de gemeenteraad 3,9 miljoen euro voor de garage onder het stadskantoor, die in de weekeinden ook door bewoners van de binnenstad zou kunnen worden gebruikt. April 2001 koos de raad voor het automatische parkeersysteem (kosten 1.358.000 euro) van CVSS.

Een belangrijke overweging was indertijd de grote capaciteit. In deze high-tech garage kunnen 150 auto's staan. Was dezelfde ruimte ingericht als `normale' parking, dan was er slechts plaats geweest voor zeventig auto's.

Wie van de high-tech garage gebruikmaakt, rijdt zijn auto in een box waarna het voertuig (zonder chauffeur) via transportbanden, sluizen en liften naar een parkeervak wordt gebracht.

Maar dat loopt sinds de start, 1 maart 2003, dus verre van soepel. Burgemeester Rombouts heeft de raad laten weten dat het gemeentebestuur de overeenkomst met CVSS mogelijk ,,eenzijdig'' beëindigt en naar alternatieven zoekt. Die laatste bewegen zich volgens Rombouts tussen ,,het ombouwen tot een traditionele garage met aanmerkelijk minder parkeerplaatsen, het overstappen op een semi-automatische garage of realisatie van een automatische garage door een andere leverancier''.

Directeur Piepers van CVSS erkent dat er bij het project ,,dingen verkeerd'' zijn gegaan met de software en de mechanica. ,,Wij moeten de hand ook in eigen boezem steken.'' Maar Den Bosch geeft geen goed beeld van een high-tech garage, zegt hij. ,,De gemeente denkt dat ze een koffiezetapparaat heeft gekocht. Zo van: je doet er water en koffie in en hij loopt. Zo'n garage kan kinderziektes hebben, en die lossen zich op. Dat gebeurde ook in Schaffhausen en Hamburg, waar we soortgelijke parkings bouwden. Overigens, onze zesde garage is in aanbouw.''

Piepers zegt dat de betrokken Bossche ambtenaren kunnen bijdragen aan het disfunctioneren van de garage. ,,Het kan zijn dat de gebruikers hun wagen verkeerd in de box zetten; staat-ie niet goed dan stopt het hele proces. Oorspronkelijk zat er een meetsysteem in de box, dat aangeeft of de auto correct is geplaatst. Maar dat systeem is wegbezuinigd.''

De opmerking van burgemeester Rombouts dat CVSS niet aan zijn verplichtingen voldoet, raakt volgens Piepers ,,kant noch wal''. ,,Tot op de dag van vandaag zijn wij bereid om storingen te verhelpen. En we hebben aangeboden tegen betaling te allen tijde een onderhoudsmonteur in de garage aanwezig te laten zijn.''

    • Guido de Vries