Vijftien jaar fastfood maakt Amerikanen 4,5 kilo dikker

Mensen die meer dan tweemaal per week in een fastfoodrestaurant eten slaan in 15 jaar tijd gemiddeld 4,5 kilo meer vet op dan leeftijdgenoten die minder dan eenmaal per week bij zaken als McDonald's, Burger King, Pizza Hut en Kentucky eten. De kans op ouderdomsdiabetes verdubbelt bij de frequente fastfoodeters. Deze cijfers rollen uit een langlopend Amerikaans onderzoek onder ruim 3.000 mensen die in 1985 18 tot 30 jaar oud waren (The Lancet, 1 jan).

De deelnemers aan het Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) onderzoek werden in 15 jaar tijd zesmaal ondervraagd over hun eet- en kookgewoonten en leefstijl. Ook werden ze gewogen, gemeten en stonden ze een buisje bloed af om hun insulineresistentie (kans op suikerziekte) te laten meten. De sterk toegenomen kans op suikerziekte en de 4,5 kilo vet waren vooral afhankelijk van fastfoodconsumptie, niet van andere leefstijlfactoren als televisiekijken of sporten en van opleidingsniveau. Mannen, en vooral de zwarte mannen, aten vaker fastfood dan vrouwen. Blanke vrouwen komen het minst vaak in de hamburgerketens. De 4,5 kilo gewichtstoename lijkt enorm, maar is te relativeren: de mensen die de gemaksvoedselrestaurants níet frequenteerden kwamen in 15 jaar gemiddeld 11,5 kilo aan. De fastfoodeters verdikten 40% sneller en werden 16 kilo zwaarder. Het beeld voor de hele groep komt overeen met de gevreesde 1 kilo per jaar gewichtstoename die in de westerse wereld gewoonte dreigt te worden. In de VS halen kinderen tegenwoordig 10% van hun energie uit fastfood. In de jaren zeventig was dat nog 2%. Rond 1990 was in de VS ruim 20% van de volwassenen veel te dik (met een body mass index van boven de 30 (BMI = gewicht in kilo gedeeld door het kwadraat van de lengte in meters). In tien jaar tijd steeg dat percentage tot ruim 30. Twee op de drie Amerikaanse volwassenen is tegenwoordig te zwaar (BMI boven 25). Na kritiek op de menusamenstelling bieden de meeste fastfoodketens tegenwoordig salades, maar de klant kan die optuigen met vetrijke ingrediënten en dressings.

    • Wim Köhler