Tegemoetkoming in `gezonde voeding' is marketingtruc 1

In het hoofdartikel van 5 januari gaat NRC Handelsblad in op het bericht dat zorgverzekeraar VGZ een deel van de kosten van bepaalde Unilever-producten gaat vergoeden aan zijn verzekerden. In het commentaar gaat u ervan uit dat VGZ dit doet omdat dit het cholesterol van zijn verzekerden ten goede zal komen en op die manier tot kostenbesparing leidt op de verzekeringsuitkeringen.

Om verschillende redenen betwijfel ik deze voorstelling van zaken. Het door u genoemde kropje sla met tomaten en knoflook verlaagt het cholesterolgehalte wel degelijk. Meer waarschijnlijk lijkt het dat VGZ een manier heeft gevonden om zijn polissen onder de aandacht te brengen van huidige en potentiële Pro-Activ gebruikers. Het betreft dan een doelgroep die een bovenmodaal inkomen heeft en actief bezig is met zijn gezondheid. Deze groep is natuurlijk wel zeer interessant voor een verzekeraar. VGZ kan dit waarschijnlijk zonder kosten doen, omdat Unilever deze op zich neemt. Het is voor Unilever natuurlijk een opsteker dat hun producten nu `officieel goedgekeurd' zijn door een zorgverzekeraar.

Een gewone marketingtruc dus, die met volksgezondheid niets te maken heeft. Of het een verbetering is dat in ons publieke zorgstelsel verzekeraars zich met dergelijke strapatsen inlaten, betwijfel ik.