Verhuizen met hindernissen

Tijdig verhuisberichten versturen en abonnementen opzeggen, zou dat een soepele overgang naar het nieuwe huis garanderen?

April 2004: een KPN-verhuisbericht over onze verhuizing gaat alvast de deur uit. In juli zullen we een huurhuis en een koopwoning ontruimen en samen een nieuw onderkomen betrekken. Handenvol abonnementen worden per half juli opgezegd of van een adreswijziging voorzien.

De ANWB begint meteen in april alle correspondentie naar het nieuwe adres te sturen. Ook Tiscali heeft haast. Op 16 april schrijft de provider dat ons adsl-abonnement per 15 april (sic) wordt beeindigd. Op 19 april valt de verbinding uit. In telefonisch contact met Tiscali wordt het euvel achtereenvolgens benoemd als een technisch defect (want de adsl zou wel degelijk werken), een administratief probleem (want de adsl werkt níet), opnieuw een technische kwestie (want ons abonnement is in orde), totdat definitief blijkt dat ons abonnement inderdaad administratief is beëindigd. Daarna wordt de internetaansluiting hersteld in overeenstemming met onze opzeggingsbrief.

De kabeltelevisie van Casema is opgezegd per 15 juli. Casema schrijft de levering te zullen beëindigen per 1 juni. We bellen om de vergissing te corrigeren.

KPN, de netwerkleverancier van Tiscali's adsl-internet, laat weten dat het contract dat wij wilden opzeggen per 15 juli, per 18 juni zal aflopen. Knarsetandend leggen we ons neer bij een maand zonder adsl. Maar het blijkt erger: volgens de beoogde nieuwe provider is een aanvraag pas mogelijk als op het nieuwe adres de telefoonaansluiting in orde is. Dat kan dus pas na de verhuizing. Na de aanvraag duurt het drie tot zes weken voordat de adsl werkt.

Energielevering en kabeltelevisie zijn ruim voor de verhuizing aangevraagd bij Eneco, op één formulier. Gas en licht werken op 1 juni, maar op 16 juli, de dag van verhuizing, is er nog altijd geen signaal op de kabel. Bij telefonische navraag kent UPC ons in eerste instantie niet. Even later blijken we te boek te staan als former client, terwijl geen van ons ooit klant van UPC is geweest. Op vrijdag belooft UPC dat er uiterlijk maandag signaal zal zijn.

Als dat niet gebeurt, informeert UPC voor ons bij Eneco. Ook daar zijn we `niet geregistreerd', hoewel er al verschillende rekeningen zijn gekomen en betaald, ook voor de kabel. Op gezag van Eneco belooft UPC dat binnen twee dagen de kabel-tv zal werken. Een dag later bellen we Eneco zelf nog even. De telefoniste daar durft de gedane belofte niet voor haar rekening te nemen, waarop we dreigen op staande voet satelliet of Digitenne te nemen. 's Avonds werkt de kabel.

Kort na de verhuizing verschijnt een vriendelijke meneer met een tijdschrift van de kerk waar ik me 26 jaar geleden heb laten uitschrijven, en die me acht verhuizingen ongemoeid heeft gelaten. Hij is verbaasd met een afvallige van doen te hebben. Een paar dagen later verschijnt een andere meneer van dezelfde kerk – met een bloemstuk als welkomstattentie. Ik teken ter plekke een nieuw formulier voor uitschrijving. Het kerkblad valt tot op heden maandelijks in de bus.

Op 11 april bij Kats en Waalwijk, de beheerder van de huurwoning, schriftelijk per 1 augustus de huur opgezegd. Op 29 juli huis opgeleverd. Document dat een en ander vastlegt wederzijds getekend. 10 augustus: brief K&W waarin betalingsachterstand wordt geconstateerd en betaling van de huur binnen acht dagen wordt verzocht. Een sarcastische mail brengt uitkomst.

Half juni is inderdaad het adsl-signaal gestopt. Ook de incasso van KPN, leverancier van het adsl-netwerk, houdt op. Maar Tiscali incasseert vrolijk over de maand juli.

Bellen met Tiscali. Aanvankelijk houdt de telefoniste vol dat we nog wél adsl van Tiscali hebben – als verhuizen van adsl zo makkelijk was, hadden we niet opgezegd. Dan ontdekt ze dat de leverantie van Tiscali gestopt moet zijn per half juli. Ze kan het geld voor die laatste halve maand terugstorten.

Tiscali blijft daarna incasseren en is daarvan alleen af te houden met een incassoblokkade bij de bank. Brieven worden niet beantwoord. In oktober dreigt Tiscali dat als we niet betalen de leverantie van adsl zal worden gestopt. Daarop melden wij verheugd dat we graag van dit aanbod gebruikmaken.

Wij hebben opzegging, meterstanden en gegevens van de nieuwe bewoners op 2 augustus doorgegeven aan Eneco en aan energieleverancier Durion. Netwerkbeheerder Eneco incasseert in augustus gewoon door. Volgens Eneco ligt dat aan te late opzegging. In september incasseert Eneco wéér. Eneco garandeert telefonisch dat het niet weer zal gebeuren. Toch maar een incassoblokkade en ja hoor, in oktober proberen ze het opnieuw. Nu is het verhaal dat de meterstanden niet zijn doorgegeven door Durion. Kletskoek, want Eneco heeft de cijfers in elk geval van ons gekregen.

Begin november komen er overzichten van Durion en van Eneco. Durion heeft onze meterstanden verkeerd overgenomen en Eneco heeft de cijfers van Durion verkeerd overgenomen. Brieven worden niet beantwoord terwijl de facturen en herinneringen blijven komen. Wij beginnen te hopen op bezoek van een begripvolle deurwaarder.

    • Herbert Blankesteijn