Na de SUV komt de pick-up

Overal ter wereld kom je ze tegen behalve in Europa: pick-up trucks. De Ford F100 is al jaren Amerika's best verkochte auto en in Zuid-Amerika doen vooral versies met open laadbakje van de Opel Corsa of Fiat Palio het goed. In Europa wordt de markt voor pick-ups gecontroleerd door de Japanse merken. Mitsubishi is er aanvoerder met 22.500 verkochte exemplaren, gevolgd door 15.000 stuks van de Toyota Hilux pick-up, die wereldwijd bekendheid vergaarde als het strijdros van de Talibaan. Aan de andere kant van de oceaan ondergaat het fenomeen pick-up truck – in de belevingswereld van de gemiddelde Amerikaan het alternatief voor zijn paard – een ware metamorfose. Designers leven zich er steeds meer op uit, met als gevolg deftige of juist heel sportief uitziende varianten. Vooral de uitvoering met dubbele cabine voor vier tot vijf inzittenden wint aan populariteit, als stoerder alternatief voor de inmiddels chique Sports Utility Vehicles, of SUV's. Ford, General Motors en DaimlerChrysler hebben vooralsnog geen plannen deze rage naar Europa te doen overwaaien, maar importeurs uit het grijze circuit importeren met alle plezier pick-ups in alle maten en soorten.