Benzinemotor slaat terug

Dieselmotoren schijnen zowat het non plus ultra te zijn. Bijna de helft van alle personenwagens in Europa is ermee uitgerust en in landen als Frankrijk en Oostenrijk ligt het aandeel zelfs rond de 60 procent, de hoge uitstoot van het smog veroorzakende stikstofoxide ten spijt. PSA Peugeot Citroën en BMW reageren op de dieselhype met nieuwe kleine benzinemotoren die 10 tot 15 procent zuiniger zijn dan de huidige generatie benzinekrachtbronnen. Ze zijn uiterst licht (dankzij aluminium) en kleiner dan vergelijkbare motoren. BMW stak alle knowhow op het gebied van directe benzine-injectie en variabele nokkenasinstellingen in het ontwerp, terwijl PSA Peugeot-Citroën onder andere de modernste giettechnieken voor aluminium inbrengt. Over een paar jaar willen beide partners een reeks van twintig verschillende varianten produceren, met maximaal 1,6 liter inhoud en vermogens van 75 tot 170 pk voor alle kleine en middelgrote Peugeots en Citroëns, en toekomstige Mini's. En de CO2-uitstoot zal in alle gevallen rond of onder de in 2008 tot 140 gr/km gereduceerde grenswaarde liggen, aldus beide constructeurs.

    • Wim Oude Weernink