Frans verzet tegen Amerikaanse overval

Het Amerikaanse Electronic Arts, de grootste maker van computerspelletjes ter wereld, heeft belangstelling voor het Franse Ubisoft. Mogelijk moet Vivendi als redder optreden.

Kopen de makers van The Sims nu de bedenkers van Tom Clancy's Splinter Cell en Prince of Persia? Dat is de centrale vraag in de strijd om de Franse producent van computerspellen Ubisoft.

Electronic Arts is 's werelds grootste producent van computerspellen waaronder de bekende serie The Sims. Het Amerikaanse bedrijf kocht eind december voor naar schatting 70 miljoen euro bijna 20 procent van de aandelen Ubisoft. Vorige eigenaar: de Nederlandse mediatycoon John de Mol.

,,Een vijandige actie'', noemde Ubisoft de verkoop. Het Franse bedrijf beschuldigde Electronic Arts ervan stiekem Ubisoft te willen overnemen voordat Ubisoft zou kunnen profiteren van zijn investeringen in spellen voor de modernste spelcomputers. De Amerikanen krijgen 18,4 procent stemrecht in Ubisoft, mits de overname van het belang wordt goedgekeurd door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. De Franse oprichters, de familie Guillemot, hebben 22,8 procent.

Volgens anonieme bronnen in diverse media doet Ubisoft inmiddels zijn best om zich Electronic Arts van het lijf te houden. Het Franse bedrijf zou ten minste één andere producent van videospellen hebben benaderd om een mogelijke fusie te bespreken. Gesprekspartner zou de – met verlies draaiende – spelletjesdivisie van het Franse mediaconglomeraat Vivendi Universal zijn.

Vivendi en Ubisoft ontkenden gisteravond de geruchten. Maar het aandeel Vivendi sloot gisteren op de beurs in Parijs meer dan 10 procent hoger; en ook het aandeel Ubisoft werd veel verhandeld.

Een combinatie van Ubisoft en Vivendi's spellentak zou in omzet de grootste spelletjesproducent van Europa worden. Ubisoft behaalde in 2004 een omzet van 508 miljoen euro. Vivendi's spellen zorgden in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar voor een omzet van 211 miljoen. De Franse concurrent Infogrames (merk: Atari) behaalde in het gebroken boekjaar tot en met maart 2004 een omzet van ruim 700 miljoen euro. Electronic Arts is verreweg de grootste op deze markt met een jaaromzet (tot en met maart 2004) van 2,3 miljard euro.

De gamesindustrie boekte wereldwijd de laatste jaren dubbele groeicijfers. Dit jaar verwachten analisten een omzet van circa 20 miljard euro. Dat maakt de markt voor computerspellen ongeveer even groot als de filmindustrie. In Nederland werden in het eerste halfjaar van 2004 12 procent meer computerspellen verkocht dan in dezelfde periode in 2003. Omdat de gemiddelde verkoopprijs daalde was sprake van een omzetdaling van 9 procent.

Volgens het CBS speelt 31 procent van de Nederlandse computergebruikers wel eens een videogames; de meesten op een pc, 15 procent op een spelcomputer zoals de Playstation van Sony, de Xbox van Microsoft of Nintendo's GameCube.