Mager jaar film van eigen bodem

De Nederlandse publieksfilm heeft een mager jaar achter de rug. Na steeds stijgende bezoekcijfers tussen 1999 en 2003, viel het marktaandeel van de Nederlandse film in het totale bioscoopbezoek in 2004 terug tot onder de 10 procent.

Vorig jaar was het Nederlands aandeel in de totale recette nog gestegen naar 13,6 procent. Bovendien was toen het totale bioscoopbezoek aanmerkelijk hoger dan dit jaar. Dit jaar verdienden de Nederlandse bioscopen samen 145 miljoen aan de kassa, vorig jaar was dat 155 miljoen.

De bezoekcijfers worden volgende week pas bekendgemaakt door brancheorganisatie NFC, maar insiders rekenen op een achteruitgang van tussen de 8 en 12 procent. Dat zou betekenen dat dit jaar om en nabij de 22 miljoen mensen naar de bioscoop gingen.

De Nederlandse films trokken samen nog geen twee miljoen bezoekers. Dat waren er vorig jaar 2,9 miljoen. Bestbezochte Nederlandse speelfilm was dit jaar Shouf shouf habibi – daar gingen 320.000 mensen heen.

Ter vergelijking: in 2003 trok Schippers van de Kameleon bijna 745.000 bezoekers. Films als In Oranje, Feestje!, Snowfever, Floris en Erik of het klein insectenboek konden niet aan de verwachtingen voldoen. Van de familiefilms, in voorgaande jaren de kurk waarop de Nederlandse filmsector dreef, deden alleen Pietje Bell 2 (eind 2003) en Pluk van de Petteflet het behoorlijk.

Deskundigen wijten de tegenvallende cijfers vooral aan de recessie. A. Heslenfeld van het Nederlands Fonds voor de Film: ,,Een gezin is in de bioscoop, met popcorn en cola, al gauw 50, 60 euro kwijt. Dus gaan ze in de vakantie niet meer een paar keer naar de film, maar één keer.'' In het kerstweekeinde verdienden de bioscopen 5,3 miljoen euro, een jaar eerder was dat ruim 9 miljoen.

Lezers van NRC Handelsblad kozen Lost in Translation tot de beste film van het afgelopen jaar. Deelnemers aan een internet-enquête vonden de film van Sofia Coppola een `mooie grote kleine film'.

bioscoop: pagina 11