Minister wil maatregelen overgewicht

Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) komt deze maand met een plan om overgewicht bij jongeren terug te dringen. Scholen, winkels en horeca moeten minder calorierijke producten aanbieden.

Dat zegt een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid. Overgewicht en ongezond eten veroorzaken jaarlijks ongeveer 40.000 nieuwe gevallen van diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, concludeerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu september vorig jaar. Suikerhoudende frisdranken zijn belangrijke dikmakers bij kinderen.

De meeste betrokken organisaties zouden Hoogervorst hun medewerking hebben toegezegd. Dit voorjaar zal de branche een convenant met de minister ondertekenen. Die overeenkomst moet op 1 juli van dit jaar in werking treden. Deze maand presenteert Hoogervorst een intentieverklaring die moet leiden tot dat convenant.

Afgelopen voorjaar formuleerde de voedingsbranche een eigen gedragscode om vetzucht in te dammen. Toen zei Hoogervorst dat hij niet zou ingrijpen als die maatregelen zouden werken. Nu stelt het ministerie dat dat onvoldoende is gebleken. ,,Het terrein waarop maatregelen nodig zijn, moet veel breder'', aldus de woordvoerster. ,,Meer partijen moeten zich aan dit beleid verbinden.''

In het convenant staan ook plannen die jongeren moeten aanzetten om meer te sporten. Volgens het ministerie dringt de combinatie van gezonder eten en meer beweging het aantal nieuwe gevallen van overgewicht onder jongeren terug. In het convenant ligt het accent op scholieren.

Frisdrankfabrikant Coca-Cola heeft besloten om minder gewone cola te verkopen op middelbare scholen in Nederland, liet een bron binnen het concern vanochtend weten. Het bedrijf gaat naast gewone cola voortaan light-drank, sap en mineraalwater verkopen in deze machines. Coca-Cola Nederland geeft geen commentaar.

Met de maatregel zou het bedrijf willen inspelen op de toenemende druk van politiek en consumentenorganisaties geen frisdrank meer te verkopen aan Nederlandse scholieren. Ongeveer de helft van de apparaten biedt al die ruimere keuze, maar Coca-Cola heeft besloten in alle apparaten light, sappen en mineraalwater te verkopen.

Bovendien brengt Coca-Cola de reclame op de automaten terug tot een minimum en zal het op alle apparaten in scholen stickers aanbrengen waarop te lezen is hoeveel caloriën de blikjes drank bevatten.

Coca-Cola België heeft onlangs soortgelijke maatregelen genomen, schrijft de Belgische krant De Tijd in de editie van vanochtend.

    • Frits Baltesen