GeenStijl

Redacteur professor Hoxha, alias freelance journalist Ambroos Wiegers: ,,Je kunt zeggen dat we steeds populairder worden. We zijn in april 2003 met GeenStijl begonnen, inmiddels hebben we tienduizenden pageviews per dag. Als je die van de websites van de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad bij elkaar optelt, kom je een beetje in de buurt van GeenStijl. We zetten ons af tegen de traditionele media en voorzien daarmee blijkbaar in een behoefte. Je ziet dat krantenoplagen dalen, maar ons bezoekersaantal stijgt enorm.

Wat we doen: we zorgen ervoor dat de feiten kloppen, maar we laten de klassieke journalistieke scheiding tussen feiten en meningen los. Waarom? Dat is veel leuker. We zien het als een experiment. We hebben meer ruimte om een beetje te spelen: de ene dag brengen we een redelijk serieus item, een dag later kunnen we het hebben over onze grote Porsches. En het moge dan overduidelijk zijn dat dat verzonnen is.

Of we daarmee ook opiniemakers zijn, ach, we zetten ons meer af dan dat we zeggen wat mensen moeten denken. Door onze uitspraken brengen we wel heftige discussies op gang op de site en dat is leuker dan altijd maar de nuance te zoeken. Soms komen we wat hard en onvoorspelbaar over, maar we denken wel goed na over wat we zeggen en we zorgen ervoor niet héél onethisch bezig te zijn. Alle mensen van GeenStijl hebben goede banen in de journalistiek. En als we reageren op artikelen of items uit andere media, zetten we altijd de link erbij.

We hebben geen politieke kleur, maar pakken alles aan wat extreem is. Christenen die van alles prediken en ondertussen zelf andere dingen doen, maar ook websites van kaalkopjes waarop we zien dat ze met Michiel Smit [voorzitter van de partij Nieuw Rechts, red.] Hollandiabier zitten te drinken. En websites waar types als Mohammed B. hun inspiratie vandaan halen.

Aansluiting bij traditionele media missen we niet. Zo nu en dan nemen ze nieuws van ons over en als we daarbij genoemd worden is het prima. De Volkskrant en Trouw schrijven wel eens over ons, maar dat is altijd zo zuur. Door internet aan te pakken kun je makkelijk scoren. Maar die dis van cabaretier Theo Maassen [een `doodsbedreiging' aan het adres van bekende Nederlanders, red.] die net zo min letterlijk moet worden genomen als GeenStijl, dat kan dan weer wel.''