`Kledingprijzen dalen een kwart'

De winkelprijzen van kleding dalen de komende vijf jaar met 20 à 30 procent. Dat komt doordat winkelbedrijven vanaf morgen op grote schaal kleding inkopen in China. Dan zijn er geen beperkingen meer voor de export van textiel. Volgend jaar dalen de prijzen van mode met ongeveer 5 procent.

Dat verwacht een interne denktank van de Europese organisatie van modebedrijven, Foreign Trade Association (FTA). Daarin zitten kledingverkopers als C&A, Inditex (Zara), Vendex KBB (Vroom & Dreesmann, Hema, de Bijenkorf) en supermarktbedrijf Carrefour.

Voorzitter F. den Hoed bevestigt de schatting die de modebedrijven dit jaar hebben gedaan. De prognose is niet op papier gezet, omdat die commercieel ,,gevoelig'' was. Den Hoed is ook bestuurder van retailorganisatie Euretco, met 2.300 winkels als Witteveen, Jeans Centre en Adam Menswear.

De prijsdaling gaat geleidelijk, omdat de productiecapaciteit in China wel sterk werd vergroot, maar nog niet toereikend is. Den Hoed verwacht weinig effect van de belasting die China vanaf 1 januari oplegt aan exporterende textielbedrijven, omdat die slechts twee eurocent per kledingstuk bedraagt. De Chinese regering heeft afgelopen maandag de belastingmaatregel genomen om de bezorgheid te verminderen bij de Europese Unie en de Verenigde Staten. Zij vrezen grote gevolgen voor hun eigen textielindustrie.

Den Hoed denkt dat ook in zijn winkels de kledingprijzen volgend jaar met ongeveer 5 procent dalen en uiteindelijk 20 à 30 procent lager uitkomen. V&D en C&A zeggen de prijsverlaging voor kleding te volgen, maar laten de omvang ervan afhangen van wat concurrenten doen. ,,De consument is goedkoper uit'', zegt V&D-directeur A. Balvers. ,,We bieden klanten altijd de meest concurrerende prijs'', laat een woordvoerder van C&A weten.

Ook de 450 textielzaken van Zeeman volgen. Volgens financieel directeur K. Vliegenthart dwingen de lagere prijzen in China andere textielproducerende landen hun prijzen te verlagen. Mexx (48 winkels) denkt volgend jaar 5 à 10 miljoen euro te verdienen door meer productie uit te besteden in China. Mexx-klanten profiteren daar niet van. ,,We willen met het geld de kwaliteit van onze mode verbeteren'', stelt een woordvoerder.

De meeste kledingbedrijven verwachten dat binnen vijf jaar 70 procent van de kleding die in winkels hangt, in China zal worden gemaakt. Nu is dat ongeveer de helft.