113

Loszittende stoeptegel, gat in de weg, kapotte lantaarnpaal, verbogen verkeersbord, vuilnis in de berm, lelijke graffiti, onhandige verkeerssituatie. Dingen, meestal kleine dingen, die je vrijwel dagelijks tegenkomt en die je best zou willen melden aan de verantwoordelijke instanties als je maar zou weten wie dat zijn en als je die snel en makkelijk zou kunnen bereiken. Maar een teveel aan moeite en een tekort aan tijd doen je bijna altijd je weg weer vervolgen, je eigen onwil verdringend met hoopvol vertrouwen op de waakzaamheid van de desbetreffende autoriteit zelf en eventueel op die van minder luie of meer geëngageerde medeburgers.

Zelf loop of rij ik ook altijd door, maar ik denk tijdens het voortgaan wel altijd dat je in zo'n geval eigenlijk 113 zou moeten kunnen bellen. 113 als zusje van 112 en bedoeld als snelle doorverbinddienst voor overheidsdiensten. Je ziet iets, je belt 113 en je legt de telefonist uit dat de derde lantaarnpaal op de Oostelijke Handelskade, Amsterdam het niet doet: de telefonist noteert je melding, weet precies wie je moet hebben, of kan dat makkelijk opzoeken, en verbindt je eventueel door met die dienst van de gemeente Amsterdam die de lantaarnpaal in kwestie weer moet en kan repareren. Het is vervolgens natuurlijk wel fijn als je melding bij die dienst ook netjes wordt behandeld en dat je buiten kantooruren een bericht achter kunt laten, maar dat het systeem goed werkt is van later zorg. Het zou gewoon fijn zijn als 113 al bestond.