Rotterdam voorbijgestreefd

Rotterdam is na 42 jaar zijn positie als grootste haven van de wereld kwijtgeraakt aan Shanghai. De goederenoverslag bereikte in Rotterdam met 354 miljoen ton dit jaar weliswaar een record, maar volgens het Chinese ministerie van Communicatie behaalde Shanghai een overslag van 380 miljoen ton. Het gaat daar voornamelijk om containers.

Ook Singapore, dat nog geen definitieve cijfers heeft, claimt dat het Rotterdam is voorbijgestreefd. Singapore zat vorig jaar met een overslag van 320 miljoen ton al dicht bij Rotterdam en heeft eveneens flink van de groei van China geprofiteerd.

De vergelijking tussen de overslagcijfers is niet onomstreden. Zo telt Shanghai binnenvaartschepen mee in de cijfers en Rotterdam niet. Shanghai en Singapore zijn overigens geen directe concurrenten van Rotterdam; dat zijn West-Europese steden als Antwerpen, Le Havre en Hamburg.

,,In dat opzicht mogen we toch dik tevreden zijn'', zegt de pas benoemde president-directeur van het Havenbedrijf, H. Smits.

Het herstel van de overslag manifesteert zich in Rotterdam met name in de containersector. Rotterdams voornaamste concurrent, Antwerpen, loopt nu tegen dezelfde problemen aan als Rotterdam in 2001. Toen liepen klanten ontevreden weg omdat de toenemende congestie in de containeroverslag voor grote problemen zorgde bij ECT, verreweg het grootste containeroverslagbedrijf.

Sinds het Chinese Hutchison Whampoa ECT in handen heeft, heeft de containeroverslag zich hersteld. Rotterdam heeft dit jaar 8,2 miljoen teu (dat is één containereenheid van twintig voet) overgeslagen, een stijging van 16 procent ten opzichte van vorig jaar.

Toch is er volgens Smits geen reden achterover te leunen. Hij doelt daarmee op het dreigende gebrek aan ruimte om in de Rotterdamse haven alle goederenstromen goed te kunnen accommoderen. De havendirecteur pleit voor een snelle aanleg van de tweede Maasvlakte, een proces dat vertraging dreigt op te lopen door het schandaal rond voormalig havendirecteur W. Scholten. ,,Maar we heben een overeenkomst met het rijk en gaan ervan uit dat de aanleg van de tweede Maasvlakte gewoon doorgaat'', zegt havenwethouder W. van Sluis.

vraaggesprek pagina 13