`Prijzenslag Albert Heijn is walgelijk'

De prijzenoorlog in de supermarkten die Albert Heijn vorig jaar heeft ontketend is ,,maatschappelijk onverantwoord ondernemen''. Dat zegt CNV-voorzitter Doekle Terpstra in een gesprek met deze krant.

,,Dit is een marktpolitiek die over lijken gaat. De Dienstenbond CNV heeft er tegen gewaarschuwd, in de winkels worden mensen steeds jonger en ze worden tegen elkaar opgezet om sneller te werken. Ik vind het disgusting (walgelijk, red.).''

De Dienstenbond CNV heeft dit najaar onder meer geprotesteerd tegen plannen van de Ahold-dochter C1000 om ouder personeel te vervangen door jongere werknemers. C1000 heeft daarop het plan ingetrokken.

Terpstra veroordeelt in felle bewoordingen de gevolgen van de prijzenslag voor werknemers. ,,Ik ben niet tegen de principes van marktwerking, maar dit mist moraliteit. Dit is oorlog tot de bottom line, tot de een wordt kaltgestellt en de ander wint.''

,,Wij herkennen ons niet in dat beeld'', zegt een woordvoerster van Albert Heijn. ,,Wij zijn een service supermarkt. Voor ons zijn werknemers heel belangrijk, en sinds de start van de prijsverlagingen hebben wij geen andere keuzes gemaakt. Bij Albert Heijn waren het afgelopen jaar meer mensen aan het werk en zijn meer gewerkte uren gemaakt.'' De aantallen mag zij echter naar eigen zeggen niet communiceren.

De supermarktoorlog heeft sinds oktober vorig jaar volgens schattingen van marktonderzoekers ruim 10.000 arbeidsplaatsen gekost. De prijzenslag drukte supermarktbedrijf Laurus (Edah, Super De Boer, Konmar) weer naar de rand van de afgrond en noodzaakte grootaandeelhouder Casino en andere beleggers tot een nieuwe reddingsactie voor Laurus.

Verder bezorgt de prijzenslag leveranciers als Unilever en Douwe Egberts problemen. De prijzenoorlog kost de supermarken en de leveranciers nu elke maand 90 à 95 miljoen euro winst.

Vorige maand kondigde directeur Dick Boer van Albert Heijn aan dat er voorlopig geen einde komt aan de strategie van zijn supermarkt. Boer voorspelde op een congres van supermarktmanagers dat er nog een paar rondes prijsverlagingen komen, die tot ver in 2005 zullen worden doorgevoerd. Zeker als concurrenten als Super De Boer, C1000, Edah en Jumbo de verlagingen volgen. Vorige week voorspelde Dirk van den Broek van Dirk van den Broek dat zijn winkel als winnaar uit de prijzenoorlog komt. Hij staafde dat met een stijgend marktaandeel.

Vraaggesprek: pagina 19