Strijd Fiat en GM naar hoogtepunt

Fiat en General Motors (GM) maken zich op voor zware onderhandelingen. De Italiaanse autoproducent beweert zijn grotere Amerikaanse concurrent te kunnen dwingen tot de overname van de 90 procent van Fiat Auto die GM nog niet bezit. De aandelen van Fiat Auto kunnen waardeloos zijn geworden en niets meer kosten, maar de divisie is verlieslijdend en gaat gebukt onder een schuld van zo'n 5 miljard euro.

Op grond van de bestaande afspraken mogen de twee autoproducenten de zaak niet vóór half januari aan de rechter voorleggen. Maar niemand wil echt dat het zo ver komt, gezien de langdurige onzekerheid die dat met zich zou meebrengen. Beide partijen hebben er belang bij zo snel mogelijk tot een overeenkomst te komen.

Oppervlakkig gezien lijkt Fiat redelijk sterk te staan. Naar verluidt eist het concern 3 miljard dollar voor het schrappen van de put-optie. De gedachte is dat dat voor GM aantrekkelijker is dan het feitelijk bezit van Fiat Auto. De redenering is als volgt: op grond van het contract moet GM de divisie kopen voor een 'redelijke prijs,' die moet worden vastgesteld door diverse zakenbanken. Maar gezien de belabberde toestand van het bedrijf kennen analisten een negatieve waarde aan het aandelenkapitaal toe van 4 tot 6 miljard euro. Daarom zou 3 miljard dollar een relatief klein bedrag zijn voor het vermijden van een gedwongen overname. Helaas voor Fiat ligt het allemaal niet zo simpel. Dezelfde logica kan worden aangevoerd om te betogen dat de Italianen GM juist zouden moeten betalen voor de divisie.

GM meent dat de put-optie sowieso ongeldig is, wegens veranderingen in de structuur van Fiat sinds de optie werd overeengekomen. Maar in plaats van daar de nadruk op te leggen, heeft het concern 500 miljoen dollar geboden om de zaak te schikken.

Kan GM het zich veroorloven zo krenterig te zijn? Misschien komt er hulp uit onverwachte hoek. De Italiaanse regering huivert om de controle over zo'n grote nationale werkgever af te staan aan de geharde managers uit Detroit.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.