De andere Wang

Fijn 's ochtends lekker aan de slag! Maar hoe nu? De computer begeeft het, het beeldscherm lijkt op de ontvangst van Nederland 1 in de jaren zestig, of de programmatuur loopt vast.

Nog niet zo lang geleden pleegde de typische werknemer in een wat groter bedrijf in dat geval een telefoontje naar de eigen automatiseringsjongens.

Nu zijn automatiseringsjongens vaak aan de dure kant, ze moeten up-to-date blijven, en er zijn tijden dat ze minder hard nodig zijn. Het verbaast niet dat er al ruim een decennium de neiging is bij bedrijven om deze interne dienst uit te besteden. Dat proces is de afgelopen vier jaar versneld.

Dat betekent dat er veel ondernemingen zijn die nog maar korte tijd ervaring hebben met het uitbesteden van deze dienst. Dat gaat via een zogenoemde service level agreement (SLA). Aangezien kostenbesparing het doel is, wordt deze SLA het liefst zo voordelig mogelijk afgesloten. En dus kan het zijn dat het niveau van dienstverlening in de ogen van de werknemers wat tegenvalt vergeleken met wat zij intern gewend waren.

De hang naar outsourcing betekent ook dat de ondernemingen die de dienst aanbieden het druk hebben gekregen. PinkRoccade, een van de grote partijen op dit gebied, stelde in zijn jaarverslag over 2003 dat een ,,aantal uitmuntende nieuwe outsourcingcontracten'' en het vernieuwen van bestaande contracten verantwoordelijk waren voor het behoud van zijn marktpositie. Goed voor het bedrijf, en een van de redenen dat nu zowel Getronics als Ordina tegen elkaar opbieden om Pink over te nemen.

Maar moet Getronics dat eigenlijk wel willen? Vier jaar geleden verslikte het concern zich zodanig in de overname van automatiseerder Wang dat het bijna ter ziele ging. Ditmaal heeft het, nog nauwelijks hersteld, zijn zinnen gezet op Pink.

Outsourcing lijkt een veelbelovende business, maar voor veel uitbestedende bedrijven is het een jonge tak van sport. En dus: werknemer zet computer aan. Die doet het niet. Werknemer moet bellen met een ver telefoonnummer en wachten tot er iemand komt voorrijden. De service level agreement is door het motief van kostenbesparing mager, en dus duurt het even.

Hoe lang zou het duren tot de irritatie en schade zodanig toenemen dat – delen van – deze outsourcing noodzakelijkerwijs worden teruggedraaid? Afhankelijk van het onderzoek maakt een kwart tot de helft van alle outsourcingprojecten zijn beloften niet waar.

Een bod op een bedrijf als Pink komt in feite neer op een betaling voor de in de toekomst geprojecteerde kasstroom. Maar misschien is die kasstroom minder zeker dan de bieders aannemen. Getronics kan zich geen volgende Wang veroorloven.