Voetbal is vehikel voor Versatels toekomstplannen

Alle wedstrijden van RBC voortaan live op de buis? Of pas 's avonds naar de wedstrijd van zondagmiddag kijken? Versatel denkt het allemaal mogelijk te maken.

De waarde van voetbal op televisie was ooit simpel te berekenen. Je keek welke reclame-inkomsten er rond de wedstrijd te behalen waren en wellicht had de zender nog een kleine premie over voor de naamsbekendheid die door de uitzending kon worden behaald. En voor een abonneetelevisiezender als Canal+ was het rekensommetje even simpel: hoeveel betalende kijkers kun je trekken met het voetbal.

Met ingang van volgend seizoen ligt het allemaal een stuk complexer. ,,Voetbal is voor ons een vehikel, een stimulator om een nieuw product in de markt te zetten'', zegt Jan van Berne, lid van de raad van bestuur telecombedrijf Versatel. Dit bedrijf haalde deze week voor 30,5 miljoen euro per jaar de live-televisierechten binnen voor de eredivisiewedstrijden. ,,Van 1998 tot en met 2001 hebben we honderden miljoen euro in de aanleg van ons netwerk gestoken. In dat licht moet je ook naar het bod kijken wat wij bij de veiling hebben uitgebracht.''

Dat betaaltelevisie in het dichtbakelde Nederland nog nooit een succes is geweest, schrikt Van Berne niet af. ,,Natuurlijk weten we dat Canal+ in al die jaren relatief weinig kijkers heeft getrokken, maar onze aanpak is niet vergelijkbaar. Wij komen niet met een volledige zenderprogrammering, maar met verschillende producten waar de kijker een keuze uit kan maken. Ook met delayed tv, zodat je 's avonds naar een volledige wedstrijd in die middag kan kijken.''

Dankzij nieuwe digitale technieken kunnen via één en dezelfde telefoonlijn alle wedstrijden uit de eredivisie live worden aangeboden. ,,Hoe we het voetbal gaan verpakken, weten we nog niet. Maar we denken er in elk geval aan om een fan-pakket samen te stellen: dat je dus alle wedstrijden van Ajax of RBC live te zien krijgt. En mogelijk ook een regionaal pakket.''

Versatel wil met voetbal niet alleen televisiekijkers trekken. Het beursgenoteerde bedrijf wil meer diensten aanbieden. ,,Wij noemen dat triple play: via een zogeheten set top box willen we via de telefoonlijn behalve telefonie ook internet en telefonie gaan aanbieden.'' Bedrijven als KPN en de kabelbedrijven hebben vergelijkbare voornemens.

De plannen van Versatel geven de aanleg van breedbandnetwerk (met veel capaciteit) in Nederland een extra stimulans. Voor het begin van het komende seizoen heeft Versatel zich tegenover de Eredivisie CV verplicht 95 procent van de huishoudens `aangesloten' zijn. ,,In Europa zijn we met zo'n netwerk de eerste'', zegt directeur Frans Hulshof van Samsung. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf, dat de benodigde apparatuur zal leveren, ziet Nederland wat betreft breedband als voorhoede binnen Europa. ,,Na Hollanditis en Poldermodel kan Nederland zich de komende jaren met snel netwerk onderscheiden'', aldus Hulshof over de plannen met het voetbal. Ook het voornemen om internet, telefonie en televisie tegelijk aan te bieden vindt nergens in Europa plaats.

Versatel, dat voor 42 procent in handen is van investeringsmaatschappij Talpa van John de Mol, gelooft niet dat het bedrijf van een telecombedrijf in een omroeporganisatie verandert. De beelden worden volgens Van Berne aangeleverd door een productiemaatschappij. ,,We hoeven niet met drie verschillende camerateams het veld op. Voor de samenvattingen van alle wedstrijden moeten er ook beelden worden gemaakt, zoveel maakt het niet uit dat alle wedstrijden live worden uitgezonden. Binnenkort gaan we met Talpa [mag samenvattingen uitzenden] en RTL [tweede recht samenvattingen op maandag] om de tafel zitten om zo efficiënt mogelijk te werken.''