`Veel reisadvertenties in kranten misleidend'

Twee derde van de reizen in dagbladadvertenties zijn niet te boeken voor het geadverteerde bedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van De Reisgids van de Consumentenbond naar 600 reisadvertenties.

Het niet opgeven van bijkomende kosten in advertenties blijkt bij vrijwel alle aanbieders de standaard werkwijze te zijn. In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke reissom 50 procent meer dan waarmee geadverteerd wordt. De Consumentenbond vindt dit misleidend en dringt bij de overheid aan op wettelijke maatregelen. De uitkomsten van het onderzoek naar reisadvertenties staan in De Reisgids van de Consumentenbond, die vandaag verschijnt.

Naar aanleiding van 600 dagbladadvertenties die op drie zaterdagen in de krant stonden, probeerde de bond een reis te boeken. De bond reageerde alleen op advertenties met telefoonnummers. Websites zijn niet bezocht. Een voorbeeld van een advertentie is een reis naar Brazilië voor 299 euro. Met de bijkomende kosten voor luchthavenbelasting, weekend tax, reserveringskosten, calamiteitenfonds, brandstoftoeslag en vertrekbelasting is het uiteindelijke bedrag 496,40 euro.

Dit voorbeeld staat volgens de bond helaas niet op zichzelf. Veel aanbieders noemen de bijkomende kosten niet. De Consumentenbond vindt deze manier van adverteren misleidend en meent dat de reisorganisaties direct een totaalprijs moeten noemen.