VOORKEUR BEELDENDE KUNST

Diaghilev

Sergei Diaghilev (1872-1929) ontpopt zich vanaf 1906 als gedreven promotor van Russische kunst in West-Europa. Hij introduceerde in Parijs toen het culturele centrum van de wereld - muziek, opera's en balletten uit Rusland. Vervolgens brengt hij als kunstmanager moderne kunst, muziek en dans samen onder de naam Ballets Russes. Dit dans/opera-gezelschap had een sensationele invloed op de balletkunst. De expositie In dienst van Diaghilev in het Groninger Museum toont werk van o.a. Russische kunstenaars Bakst, Benois, Gontcharova en Larionov. Ook Europese avant-garde kunstenaars als Picasso, Matisse en De Chirico maakten decors en kostuums . In januari is het Diahilev festival.

In dienst van Diaghilev tot 28 mrt Groninger Museum, Museumeiland 1. Di t/m zo 10-17.

Landschappen

In het Teylers Museum is een mooie tentoonstelling gewijd aan landschapstekeningen en landschapsschilderijen, naar aanleiding van een nieuw deel in de serie bestandscatalogi van Teylers. Ruim 80 werken van Nederlandse kunstenaars illustreren de ontwikkeling, van 1775 tot 1850, van het classicistische naar het romantische landschap. Veel van deze kunstwerken zijn destijds door Teylers (in 1778 opgericht) direct bij de kunstenaars aangekocht en zeer goed bewaard gebleven. Er is werk te zien van Egbert van Drielst, Hendrik Meijer en Barend Cornelis Koekkoek. Een zeldzaam werk op de tentoonstelling in Teylers is de schitterende, recent door Teylers verworven Boomstudie in zwart krijt van Hendrik Voogd.

Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. T/m 16 jan. Di-za 10-17u, zo 12-17u.

Job Koelewijn

Job Koelewijn (1962) maakt originele, subtiele werken die je altijd net een andere kijk op de werkelijkheid verschaffen. Koelewijn werd geboren in Spakenburg, een plaats die associaties oproept met vissersfamilies in klederdracht. Als eindexamenwerk liet hij een groep Spakenburgse vrouwen de glazen gevel van het Rietveld Paviljoen met emmers en sop afboenen. Verder speelt geur en herinnering een belangrijke rol in Koelewijns werk. In de Paviljoens word je van de ene geurzone naar de andere gezogen, een bijzondere sensatie, vooral omdat hedendaagse kunstenaars opvallend weinig met geur experimenteren.

Job Koelewijn: People can only deal with the fantasy when they are ready for it t/m 3 april in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 3, Almere. Wo, za en zo 12-17u, do en vr 12-21u.

Ritsaert ten Cate

In De Appel heeft voormalig experimenteel theatermaker, nu kunstenaar Ritsaert ten Cate, een tentoonstelling ingericht onder de titel De wereld deugt, wijzelf helaas wat minder. In de zaal met mannenportretten hangen ingelijste foto's van George Bush en Saddam Hussein tussen een schilderij van Gilbert en George en een portret van een Afrikaan in een kostuum uit de Gouden Eeuw. Lieflijker is de aan vrouwen gewijde zaal, waar naakten van Helene Dumas en een Breitner-achtig vrouwenportret van Van Wely gezelschap krijgen van een foto van Roy Villevoye; een papoea-vrouw zit een man achterna met een brandende fakkel.

Ritsaert ten Cate. `De Wereld deugt, wijzelf helaas wat minder't/m 16 jan in De Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10 Amsterdam. Di t/m zo 11-18u.

Pieter Claesz

Onder de Nederlandse stillevenschilders is de Haarlemmer Pieter Claesz een van de bekendsten. In menig Haarlems huishouden hing vroeger werk van Pieter Claesz. Er zijn in totaal 240 werken van hem bekend. Hoewel hij op stillevententoonstellingen nooit ontbreekt is dit de eerste maal dat er een overzichtsexpositie aan hem is gewijd. Claesz. werd omstreeks 1596 geboren in Berchem bij Antwerpen en vestigde zich in 1621 in het welvarende Haarlem waar een vruchtbaar cultureel klimaat was ontstaan. Zijn werk is herkenbaar. Zowel door zijn kleurprogramma als door de objecten die we op zijn schilderijen zien.

Pieter Claesz. Meester van het stilleven in de Gouden Eeuw t/m 3 april Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u.