Saatchi: `Bod uit VS op haai van Damien Hirst'

De ruzie tussen de twee grootste Britse verzamelaars van moderne kunst gaat een nieuwe ronde in nu Charles Saatchi heeft laten weten dat het bekendste werk van Damien Hirst, een haai op sterk water, mogelijk het land zal verlaten.

Saatchi, kunsthandelaar en exploitant van zijn eigen museum, zei gisteren een bod van 6,2 miljoen pond te hebben gehad op de haai via zijn New Yorkse agent. De transactie zou binnen enkele weken rond moeten zijn, waarna het werk naar de Verenigde Staten kan verhuizen. De haai, die officieel The Physical Impossibility Of Death In The Mind Of Someone Living heet, maakte Hirst in 1992 in één klap wereldberoemd. Saatchi betaalde er 50.000 pond voor.

De Australische tijgerhaai in een meterslang aquarium met formaldehyde geldt als icoon van de Brit-Art-stroming en zette hedendaagse Britse kunstenaars opnieuw internationaal op de kaart. Velen hadden daarom gehoopt dat het werk zou verhuizen naar Tate Modern. Ook Nicholas Serota, directeur van de vier Tate-musea, zou deze Hirst willen hebben.

Saatchi's aankondiging is mogelijk een poging om Serota te dwingen om hetzij het bod te overtroeven, hetzij om Serota te kleineren, bijvoorbeeld wanneer er een actie start om de haai voor het land te behouden.

Dat gebeurde eerder met Raphaels Madonna of the Pinks. De National Gallery, die het doek sinds 1992 in bruikleen had van de Duke of Northumberland, wist het vroeg zestiende-eeuwse meesterwerk begin dit jaar na een openbare inzameling voor 22 miljoen te kopen van de noodlijdende hertog, die een koper in het buitenland had gevonden. Hij had het geld nodig om een van zijn landhuizen te restaureren.

Saatchi is al langer bezig zijn BritArt-collectie te saneren. Hij verkocht eerder dit jaar twaalf Hirsts terug aan de kunstenaar voor zeven miljoen pond. De Saatchi-gallery legt zich nu toe op `traditionele schilderkunst'. Serota ontkende vorige maand dat Saatchi had aangeboden de hele collectie van zo'n 2.500 stukken voor 200 miljoen pond over te doen aan de Tate. Maar ,,eeen gift was altijd welkom'', aldus het museum.