Overleg Exel en reiswereld over crisis

De Exel Aviation Group is in gesprek met een groep reisorganisaties, waaronder TUI. Het overleg moet een uitweg bieden uit de ontstane problemen bij de Exel-groep en chartermaatschappij Dutchbird.

Over de precieze inhoud van de gesprekken willen woordvoerders van TUI en Exel niets zeggen. Namens de Exel-groep zijn de twee aandeelhouders Erik de Vlieger en Niek Sandmann betrokken bij het overleg. Beiden hebben samen 85 procent van de aandelen van de Exel-groep.

De overige 15 procent van de aandelen is in handen van de ontslagen Exel-directeur Harm P. Hij wordt door justitie verdacht van onder meer witwaspraktijken. De Vlieger kondigde vanmorgen aan dat P.'s aandeel van 15 procent ,,teruggaat naar Sandmann en mij''.

Voorzitter van de raad van bestuur van TUI, S. van der Heijden, zei eerder dat er, mocht er iets gebeuren met Exel, voorbereidingen getroffen worden om alle passagiers te kunnen blijven vervoeren. De touroperators die ressorteren onder TUI (o.a. Arke en Holland International) en Thomas Cook (o.a. Neckermann) hebben contracten voor 100.000 stoelen met Exel (op jaarbasis).

De Exel Aviation Group heeft dertig toestellen die vliegen op bestemmingen in onder meer Europa, het Caraïbisch gebied en het Verre Oosten.

De Exel-groep maakte gisteren bekend twee nieuwe interim-managers benoemd te hebben. Het gaat om Bart Drechsel als CEO en Dig Istha als directeur corporate Communications. Drechsel is 19 jaar werkzaam in de luchtvaart in operationele en commerciële functies bij de KLM en Jet Airways (India). Istha was werkzaam als woordvoerder voor de KLM en de PvdA.

De bij Exel ontslagen directeur Harm P. is nog steeds directeur en enig aandeelhouder van de in financiële nood verkerende chartermaatschappij Dutchbird, die op de nominatie stond te worden opgenomen in de Exel-groep. Dutchbird vloog vandaag voor de derde opeenvolgende dag niet. De drie toestellen op Schiphol zijn nog altijd niet door eigenaar Boeing vrijgegeven. Daardoor gingen vandaag vier vluchten naar de Canarische Eilanden niet door. De passagiers zijn door de touroperators omgeboekt naar andere maatschappijen.

KLM heeft intussen plannen voor de uitbreiding van haar Caraïbische verbindingen, mogelijk via een nieuwe regionale maatschappij. Een dergelijk besluit zou de steun kunnen krijgen van minister O. Leeflang (Verkeer en Vervoer) van de Nederlandse Antillen. Dat liet zij deze week weten in de Antilliaanse media. De minister houdt het besluit om Exel een vergunning voor de regionale verbindingen te geven aan. De verbindingen zijn vrij sinds het bankroet in oktober van het Curaçaose luchtvaartbedrijf DCA.