Olivier Messiaen

Messiaens monumentale zwanenzang Éclairs sur l'au-delà (1987-91), die onlangs door Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker werd opgenomen, begint met een gedragen koraal – de `verschijning van Christus'. In nasale blazersklanken schrijden de akkoorden voort, met een verborgen maar dwingende logica. In Rattles handen krijgen ze iets rauws, maar de uitvoering als geheel is van een uitzonderlijke schoonheid.

De devote katholiek Messiaen baseerde zich op het boek Openbaringen. In het zesde deel voegen de Zeven Engelen met zeven trompetten zich onheilspellend bij Christus. Ook de vogels, volgens Messiaen de andere `boodschappers van God', zijn prominent aanwezig. Zo zingt in het derde deel de Australische grote liervogel parmantig en majestueus, en kwetteren in het negende deel 25 soorten door elkaar heen.

De titel suggereert een lichtflits, een schittering op het hiernamaals. Een glimp van de hemelse schoonheid ving Messiaen in het vijfde deel, Demeurer dans l'Amour. Alsof zij ademt, wisselt de muziek hier tussen stilte en melodie. De lange, ijle strijkersklanken reiken tot in Messiaens hemel, en werken oorverblindend, als het helderste witte licht, vertaald in klank.

Berliner Philharmoniker o.l.v. Simon Rattle. Messiaen: Éclairs sur l'au-delà. EMI 5577882.