Debuut Albers in Formule 1 bij Minardi

Na een onderbreking van een jaar rijdt er volgend seizoen ten minste één Nederlandse autocoureur in de Formule 1. Christijan Albers uit Laren tekende eerder deze week een contract bij de Italiaanse renstal van Minardi, een van de tien teams in de Formule 1.

Mede dankzij mediatycoon John de Mol, die een bemiddelende rol speelde bij de totstandkoming van het contract, zal Albers op zondag 6 maart 2005 in Melbourne debuteren in een Formule 1-race, in een seizoen dat in totaal negentien races telt.

Bijna een maand geleden reed de 25-jarige Albers nog voor proef in een Minardi. Vlak daarna, begin deze maand op het circuit van Jerez in het zuiden van Spanje, deed hij een test in een Jordan, het Formule 1-team van de Ier Eddie Jordan. Die dag probeerden twee Nederlanders tegelijkertijd Formule 1-wagens uit , allebei in een Jordan.

De ander, Robert Doornbos, kwam eind vorig seizoen al voor Jordan in actie in Grand-Prixweekenden, als testrijder, in China, Japan en Brazilië. Doornbos maakt een goede kans op een `stoeltje' bij Jordan. Nooit eerder reden twee of meer Nederlanders tegelijk in de Formule 1.

Jos Verstappen is de Nederlander met de meeste ervaring in de Formule 1. Hij kwam in 2003 nog uit voor Minardi, dat als een team met een van de laagste budgetten al enkele jaren moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen.

Tijdens zijn gehele carrière in de autosport, die begon in 1998, was het vizier van Albers gericht op de Formule 1. Nadat hij een jaar had gekart, begon hij in 1997 met racen. In zijn debuutjaar werd hij kampioen van de Benelux in de Formule Ford-klasse. Hij reed een jaar later in het Duitse Formule 3-kampioenschap, in dienst van het team van Van Amersfoort Racing, eveneens uit Laren.

In de zomer van 1998 won Albers zijn eerste races, op de Norisring in Neurenberg. Op zaterdag reed hij op een droge baan, een dag later in de stromende regen. Willi Weber, de manager van zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher, was 's zondags getuige van de overwinning van Albers. Op de vraag of Albers een potentiële F1-coureur was, zei de Duitser destijds dat het te vroeg was daarover iets zinnigs te zeggen. ,,Maar zijn goede wagenbeheersing en zijn snelheid zijn nu al opvallend.''

In 1999 werd Albers kampioen in de Duitse Formule 3, in 2000 reed hij Formule 3000 in het `juniorteam' van Arrows. De afgelopen vier seizoenen reed hij voor Mercedes in de DTM, de prestigieuze Duitse toerwagenklasse waar steeds meer oud-Formule 1-coureurs (Alesi, Frentzen, Hakkinen) hun carrière voortzetten. Vorig jaar beleefde hij daar met een tweede plaats in het eindklassement zijn beste seizoen.