Buurtsupers in arme wijk

Winkelconcern Dirk van den Broek begint volgend jaar een nieuwe keten van buurtsupermarkten, die vooral in achterstandswijken komen waar de laatste jaren veel winkels zijn verdwenen. De keten krijgt de naam Dino.

Dat zegt directeur Dirk van den Broek in een gespek met deze krant. ,,Buurten die door anderen worden afgeschreven, vinden wij interessant'', zegt hij. ,,Met onze lage kostenstructuur en huren zijn deze winkels rendabel.'' Na experimenten in Amsterdam, Den Haag en Katwijk heeft het concern besloten van Dino een landelijke keten te maken.

,,Veel zelfstandige winkeliers willen stoppen'', zegt Van den Broek. ,,Wij willen hun pand overnemen en houden zo de winkelfunctie in die buurt overeind.'' Hij ziet ,,enorm veel'' potentie in Dino. ,,We beginnen voorzichtig. Ik denk dat we eind volgend jaar acht à tien winkels hebben.''

Een Dino is half zo groot als een doorsnee-supermarkt. De prijzen liggen iets hoger dan bij Dirk van den Broek/Bas van der Heijden. De proef-Dino in Katwijk heeft per week 7.000 klanten en een omzet van 100.000 euro: een kwart meer dan een vergelijkbare super.

INTERVIEW: pagina 19