Vliegtuigen van Dutchbird aan de ketting

Chartermaatschappij Dutchbird vliegt ook vandaag niet. De eigenaar van de drie Boeing 757's, waarmee Dutchbird haar vluchten uitvoert, heeft de toestellen aan de ketting gelegd.

Als de vluchten niet op korte termijn hervat kunnen worden, dreigt het einde voor de vier jaar oude chartermaatschappij. Touroperators, die een contract voor 100.000 stoelen op jaarbasis hebben met de onderneming, hebben inmiddels de vluchten omgeboekt naar Transavia en Martinair.

Doordat de toestellen van Dutchbird niet kunnen vertrekken zijn vandaag de vluchten vanaf Schiphol en Groningen naar de Canarische Eilanden afgelast. De touroperators hebben de passagiers omgeboekt naar vluchten van Transavia en Martinair.

Het salaris van de 150 personeelsleden van Dutchbird is gisteren wel betaald. Dat gebeurde nadat 's middags de nieuwe directeur van Dutchbird, de van witwassen en valsheid in geschrifte verdachte ex-Exel-bestuurder Harm P., zich als directeur had gemeld. Dutchbird werd enkele weken geleden opgenomen in de Exel Aviation Group waarvan de Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger grootaandeelhouder is. Vorige week werd bekend dat ex-Exeldirecteur Harm P. persoonlijk eigenaar is van Dutchbird. De Exel-groep zegt geen betrokkenheid te hebben met Dutchbird.

Tegen het op vliegveld Beek gevestigde Air Exel Netherlands BV loopt nog steeds een faillissementsaanvraag. Dat bedrijf maakt onderdeel uit van de Exel-groep. Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank in Maastricht de aanvraag in behandeling neemt. Een van de schuldeisers, het in Eindhoven gevestigde Denim Air, is nog met de Exel-groep in onderhandeling over de schuld van 270.000 euro. Volgens een woordvoerder van de Exel-groep is de schuld inmiddels voldaan. Manager juridische zaken Hans Lucas van Denim Air zegt echter ,,nog geen geld'' te hebben ontvangen. ,,Er is wel een toezegging gedaan, maar we trekken de faillissementsaanvraag pas in als er daadwerkelijk betaald is.''